Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Maxad motivation med Matte United

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 22 februari 2018 it i skolan

– Jag ville hitta ett nytt sätt att jobba med matematik. Jag kontaktade en skola och vi märkte i vårt utbyte att eleverna blev mer motiverade när de fick lösa problem skapade av varandra. I samband med det sökte jag forskningsanslag där bloggen blev basen och då anslöt efter förfrågan en tredje skola, säger Katarina Eriksson, förstelärare i matematik/no/teknik på Alviksskolan i Luleå.

Om en elev är avsändare av ett problem ökar alltså motivationen?

-- Det gör också att eleven märker hur viktigt det är att vara tydlig i problemformuleringen och att man använder rätt matematiska begrepp så att mottagaren ska förstå. Dessa fick eleverna sen kategorisera i olika svårighetsgrad så att det var lättare att veta om det var menat för elever i fyran eller sexan. Vi tävlade också i quiz och hade även en mattepod där vi utmanade varandra i matematiska begrepp.

Läs mer: När OS kom till Lucksta

Är det något som har varit utmanande?

– Det gäller ju att ha rätt tekniska förutsättningar, och där har vi haft tur. Vi har kunnat hålla kontakten bra mellan skolorna, bland annat via Skype, och planera arbetet bra mellan skolorna, och jag brukar säga att jag har kollegor i både Norrtälje och Sundsvall.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

Har du tips till andra som vill göra samma sak?

– Mitt tips är att den pedagogiska tanken alltid ska vara i fokus, och att man funderar väl kring vad det är man söker.

Läs mer: Roten till all programmering

Vad arbetar du med nu framöver?

– Nu jobbar jag för att skapa en tillgänglig lärmiljö via digitala verktyg och att elever får var sin skräddarsydd digital verktygslåda så att alla får de förutsättningar de behöver för att klara skolan framöver. Det skapar också en trygghet då en elev kan arbeta självständigt på sina läsplattor med bitar som just den eleven behöver öva på, utan att någon annan ser. Det är också viktigt att eleverna är motiverade att arbeta med sina verktyg, och där använder vi bland annat en metod som kallas storyfication.

Vad är det?

– Vi har arbetat fram det på skolan med gamification som grund. En story kan vara i sex veckor och då har eleverna karaktärer de ska utveckla, men vi har flera storys under samma tema som spänner över ett helt läsår. Där har vi bland annat haft husbyggar- och hållbarhetsprojekt, och även en tidning. Detta ser vi också att det skapar motivation hos eleverna.  

Rekommenderad läsning

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg
video

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

foto-david-baker-skola.jpg
video

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg
video

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

10452224-sundsvall.jpg

Sundsvalls kommun prisade - igen

21 dec 2016 it i skolan

Sundsvalls kommun har fått ta emot utmärkelsen Guldtrappan två år i rad för sitt digitala arbete. Det är bland annat resultatet av en långsiktig digitaliseringsprocess med nära koppling till pedagogiken, menar Katarina Eriksson från barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvall.
 Man kommer inte långt med tekniken om inte lärarna använder den rätt, säger hon.

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg
video

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg
video

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg
video

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

katarina björk.JPG (1)

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

hedlund snip.JPG
video

"It-branschen behöver gymnasieingenjörer"

22 sep 2016 it i skolan

Sundsvalls gymnasium har infört möjligheten för teknikelever att kunna gå ett fjärde år och därmed bli gymnasieingenjörer inom informationsteknik och nätverk. Anders Hedlund, lärare på Sundsvalls gymnasium, förklarar varför.