Första självkörande fartyget
Nästa år går jungfrufärden för världens första autonoma, elektriska nollutsläppsfartyg. Då sjösätts Yara Birkeland för kustnära trafik med hemmahamn Larvik i Norge.
I likhet med självkörande bilar kommer det autonoma containerfartyget Yara Birkeland vara utrustat med en GPS och olika typer av sensorer, inklusive radar och kameror. Hon kommer att kunna styra sig genom havet, undvika andra fartyg och docka sig själv. Wall Street Journal uppskattar prislappen till cirka 25 miljoner dollar, ungefär tre gånger kostnaden för ett konventionellt fartyg av samma storlek. Men när fartyget går i drift tjänas pengarna in eftersom det inte behöver vare sig traditionella drivmedel eller en stor besättning.
Ny era
Med en kapacitet på upp till 150 containers kommer det batteridrivna fartyget att vara litet i förhållande till moderna standarder. Det största containerskeppet i världen rymmer 19 000 containrar och ett medelstort fartyg rymmer 3 500 men lanseringen representerar en ny era i den globala sjöfartsindustrin.
Yara Birkeland utvecklas gemensamt av två norska företag: jordbruksföretaget Yara International, och Kongsberg Gruppen, som bygger vägledningssystem för både civil och militär användning.
Fartyget seglar mellan tre hamnar i södra Norge och levererar Yara Internationals gödsel från en produktionsanläggning till hamnen i Larvik. Den planerade routen är 37 sjömil, och fartyget kommer att ligga inom 12 sjömil från kusten.
Ersätter 40 000 transporter
Förutom att minska bränsleutsläppen kommer Yara Birkeland uppskattningsvis att ersätta 40 000 lastbilstransporter per år genom södra Norge. Det finns redan planer på att bygga ett större fartyg som kan segla längre sträckor.
Källa: Singularity Hub, Yara International