Svenskar streamar mest i Norden

Bild På Kvinna Framför Tv

Foto: Adobe stock

I en ny undersökning av Deloitte kan man se att så många som 41 procent av svenskarna streamade film och tv dagligen under 2024, vilket gör oss till de mest aktiva streaminganvändarna i Norden. 

Deloittes studie Digital Consumer Trends 2024 – the Scandinavian Cut analyserar digitala trender bland användare i Sverige, Norge och Danmark. Årets rapport baseras på svar från totalt 4 200 respondenter, varav 2 100 är från Sverige. 

– Vi ser en fortsatt trend mot on-demand framför live-tv, även bland äldre generationer. Samtidigt ser vi en ökning både i antalet uppsägningar och omprenumerationer, vilket tyder på att vi i högre grad behandlar streamingtjänster som flexibla, roterande alternativ snarare än fasta månatliga åtaganden, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte, till Örebronyheter

Unga leder trenden 

Unga tittare tar lead i användandet av streamingtjänster, men daglig streaming ökar i alla åldersgrupper. Den yngsta målgruppen, 18–24 år, ökade sin dagliga streaming av film och tv med tio procent, från 47 till 57 procent mellan 2023 och 2024. Samma trend råder även i de äldre målgrupperna, från 27 till 33 procent i åldersgruppen 55–64 år, och från 16 till 22 procent i åldern 65–75. 

74 procent av svenskarna har tillgång till minst en betald video-on-demand-tjänst (SVOD), vilket är en återhämtning från 2023 då siffran sjönk från 81 till 72 procent. Pandemiåren låg utgifterna för SVOD på toppnivåer, men nu tror man att nivåerna balanserats mer till det ”normala”.  

– Denna stabilisering visar på en trend mot mer balanserade och hållbara abonnemangsvanor. SVOD har blivit en stadig och viktig del av medielandskapet och är ett toppmedieval i alla demografiska grupper, menar Jonas Malmlund. 

Kostnadsfri streaming populärt och att variera betaltjänsterna 

Av de svarande är det 76 procent som tittar på SVT Play, vilket gör dem till det mest attraktiva nationella public service-bolaget i Norden. You Tube kommer på andra plats med 65 procent användningsgrad och därefter TV4 Play med 55 procent tittare.  

Netflix är den mest populära SVOD-tjänsten, med 53 procent av svenskarna som prenumeranter. Undersökningen visar dock att många testar olika SVOD-tjänster; man kan se en ökning både i att teckna nya abonnemang, omprenumerationer och uppsägningar av tjänster som man har som avsikt att återvända till i framtiden.  

– Tittare säger upp prenumerationer, inte bara för att hantera kostnader utan också för att navigera i det växande antalet alternativ på marknaden. Men det är klart att inflationen har stramat åt hushållens budgetar, vilket sannolikt har lett till att många har satt ett tak för sina streamingkostnader, avslutar Jonas Malmlund, partner på Deloitte. 

11 februari 2025Uppdaterad 11 februari 2025Reporter Sofia HellströmerNorden

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT