AI kommer förändra näringslivet i grunden – men bara 1,7 % känner sig redo

Enligt en ny undersökning från Cisco är det bara 1,7 procent av drygt 2 500 tillfrågade företagsledare som känner sig fullt redo att implementera AI i verksamheten. Kompetensbristen är det största hindret, men det finns en ambition om att lära sig mer.
Opinion Matters har på uppdrag av Cisco genomfört en global undersökning med 2 500 företagsledare under december 2024 och januari 2025. Slutsatsen är att AI-omställningen utmanar företagsledare världen över, så många som 80 procent svarar att de har en god förståelse för AI:s möjligheter, men bristen på kunskap och färdigheter inom AI är den största faktorn som bromsar dem.
Sju av tio känner en oro för att halka efter i den tekniska utvecklingen, med utmaningar som högre operativa kostnader, minskad produktivitet och krympande marknadsandelar. Utvecklingen bromsas även av begränsad infrastruktur och stora säkerhetsrisker, vilket gör det svårt att snabbt implementera AI-lösningar i stor skala.
Ansvar hos teknikföretagen
Thomas Brännström, CTO på Cisco Sverige, ser det som positivt att företagsledare ser vilka utmaningar som finns, vilket tyder på att de är medvetna om dess komplexitet. Och han menar att det finns ett ansvar hos teknikföretagen att utveckla AI-tjänster och infrastruktur med tydlig affärsnytta och lättbegripliga tillämpningar.
– Det som är mest positivt med dessa resultat är att det visar på insikten att AI är ett mycket komplext ämne, med många möjliga fallgropar, och att det finns en stor kunskapstörst hos de näringslivsledare som ska ha det yttersta ansvaret för att genomdriva förändringarna, säger Thomas Brännström.
Detta behöver företagsledare för att stärka sin AI-kapacitet
Några av de mest nödvändiga åtgärderna som företagsledarna ser för att kunna följa med i utvecklingen av AI är att öka utbildningsnivån för att bättre förstå tekniken och dess tillämpningar. 61 procent ser detta behov. Även utökad kapacitet för databehandling och nätverk lyfts som en central faktor för att möjliggöra AI-investeringar.
Läs mer om ämnet: