Tiktok-förbudet närmar sig och banar väg för kinesiska Red Note
Xiaohongshu-appen i App Store. Foto: Adobe stock.
Samtidigt som bannlysningen av Tiktok i USA närmar sig med stormsteg, kliver en annan kinesisk social medie-app upp som etta på App Store: Xiaohongshu, på engelska kallad Red Note.
Red Note är just nu den mest nedladdade gratisappen på App Store i USA. Detta sammanfaller med Tiktok-förbudet i USA som är planerat till 19 januari, om inte högsta domstolen väljer att stoppa förbudet under de kommande dagarna.
Tillväxten beror till stor del på att många Tiktok-skapare nu uppmanar sina följare att övergå till Red Note till följd av att Tiktok kastas ut ur USA.
300 miljoner månatliga användare
Red Note är också en app för korta videoklipp, som uppges påminna mycket om Instagram och som har ett starkt fokus på social shopping. Appen har nu över 300 miljoner aktiva användare per månad, varav 79 procent är kvinnor.
Det återstår dock att se om Red Note kan upprätthålla intresset som man just nu upplever. Det återstår också att se vad det ökade intresset kan innebära när det gäller granskningar från amerikanska myndigheter, i och med att Red Note – precis som Tiktok – är kinesiskt men än så länge inte gör några anspråk på att vara aktivt i USA.
Läs mer om ämnet: