Så skapar fyra nya AI-funktioner ökad effektivisering i Ånge kommun

Ånge Bild1

Pär Näslund, digitaliseringsansvarig i socialtjänsten i Ånge kommun. Foto: Adobe stock, Privat

Ånge kommuns socialförvaltning har börjat testa fyra olika AI-funktioner i sin verksamhet, närmare bestämt kunskapsstöd i form av en digital assistent, schemaplanering, tal-till-text samt tolkstöd. Tanken är att funktionerna ska öka effektiviseringen, rättssäkerheten och medborgarnöjdheten. 

En av de mer tidskrävande delarna inom socialförvaltningen är schemaläggning av personal. Speciellt svårt kan det vara inom hemtjänsten där vårdbehovet varierar kraftigt mellan olika veckor, och där förändringar i schemat får ringar på vattnet och påverkar andra brukare och medarbetare. Många parametrar behöver därför tas in i schemaläggningen, och här kommer AI in.

– AI:n är smartare än oss på att ta hänsyn till alla omständigheter som finns. Då syftar jag inte bara på delade turer eller lagar som arbetstidslagen och arbetsmiljölagen, utan även kompetensbehov och personalönskemål, som att någon exempelvis endast vill jobba kväll varannan vecka.

– Detta är som ett väldigt stort sudoku att lösa, men utifrån all tillgänglig data tar AI:n fram schemaförslag med personalens önskemål i beaktning. Därefter kan enhetschef tillsammans med personal diskutera vilket upplägg som passar bäst, säger Pär Näslund, digitaliseringsansvarig i socialtjänsten i Ånge kommun.

Än så länge är AI-schemaläggning i sin linda. En hemtjänstgrupp och ett särskilt boende testar just nu tekniken i projektform, men förhoppningen är att det ska bli en fullt etablerad del inom fler områden av socialförvaltningen.

– Längre fram i vår vill vi prova AI-schemaläggning i fler delar av förvaltningen, men det är verksamheterna själva som får styra takten.

Tolkstöd och tal-till-text

Ett annat område är tolkstöd som Ånge kommun testar i samverkan med en leverantör. Här realtidsöversätter AI:n vad som sägs vid ett möte eller besök, vilket bland annat kan förenkla kommunikationen med brukare som har andra modersmål än svenska.

– Om jag exempelvis pratar ett annat språk och du svenska översätts allt som jag säger till dig, men även det du säger tillbaka till mig. Detta är också i sin linda där vi internt har provat tekniken med hjälp av en norsktalande kollega. Vi har sett att det presterar relativt bra men att det finns förbättringspotential, säger Pär Näslund, och fortsätter: 

– Det är såklart väldigt höga krav på funktionaliteten om vi ska kunna använda verktyget dagligen ute i verksamheten, så vi får se hur vi kan komma att nyttja det. Men det finns språkbarriärer överallt så det borde kunna vara ett stöd för oss i någon mån framöver.

Bild Ånge

Julia Andersson, socialsekreterare i Ånge kommun. Foto: Privat

Närbesläktad till tolkstöd är tal-till-text, en AI-funktion som lyssnar och transkriberar allt som sägs under diverse möten.

– Exempelvis kan en utredare sitta i timmeslånga samtal för att utreda vårdbehovet med en medborgare. Detta genererar väldigt mycket text att skriva ner manuellt, något som de slipper med tal-till-text-funktionen. Dessutom blir samtalet självklart bättre om utredaren inte behöver skriva samtidigt hela tiden, säger Julia Andersson, socialsekreterare i Ånge kommun. 

– Därutöver finns en rättssäkerhetsaspekt här, där medborgaren tidigare behövt lita på att utredaren journalför exakt det som sagts. Med det här hjälpmedlet blir journalföringen mer pålitlig, säger Julia Andersson.  

Effektivisering med digital assistent

Sist men inte minst testar Ånge kommun AI i form av en digital assistent som utgår från socialsekreterarnas perspektiv. Här får socialsekreterarna kunskapsstöd genom att de kan ställa frågor till AI:n och snabbt få svar på vad de söker efter, istället för att behöva leta manuellt bland dokument, såsom handböcker, rutiner, riktlinjer och lagrum.

– En digital assistent kan processa stora mängder information på kort tid vilket kan spara tid för exempelvis handläggare. Skillnaden med ”vår” assistent jämfört med dem på marknaden är att vi självständigt kan styra över källorna från vilka svaren genereras. I klartext betyder det att svaren utgår från den information som vi lagt in, säger Julia Andersson, och fortsätter:

– Utöver socialsekreterare ser vi även att detta kan hjälpa personal inom hemtjänst, skola och många fler. Vi vet inte ännu var vi har taket, utan vi tror att en digital assistent kan hjälpa många olika yrkesgrupper. 

På alla fyra områden är tanken att tekniken ska vara till gagn för både medarbetare och medborgare i kommunen.

– Mot bakgrund av en åldrande befolkning och resursutmaningar så behöver vi jobba smart, där digitala stöd är en bland flera pusselbitar. Kontinuerligt testande och utvärdering av ny teknik bidrar till viktiga erfarenheter som ständigt driver oss framåt, säger Pär Näslund. 

16 januari 2025Uppdaterad 22 januari 2025Reporter Fredrik Adolfssonkommun

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning