Ikea överlägset bäst på att möta kunderna digitalt 

Bild På Ikea Kundvagn Och Hm App

Foto: Adobe stock

Bearing point kommer nu med sin sjunde rapport om hur svenska storbolag presterar i sin interaktion med kunderna digitalt. Ikea, Lyko och H&M är bäst i Sverige på detta. Den bransch som tappar mest är telekom. 

Bearingpoint är ett globalt managementkonsultföretag som för sjunde gången, sedan 2015, utkommer med rapporten Digital Leaders in Sweden 2025. Här bedömer de 85 storbolag utifrån 268 best-in-class kriterier fördelat på fyra olika kategorier: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. 

Årets mest lysande stjärna är Ikea som intar förstaplatsen. De är unika med att ha ett genomsnitt över fyra på den femgradiga skalan, nämligen 4,07 poäng. Sedan den senaste rapporten 2021 har de klättrat från 17:e till första plats. 

– Ikeas uppgång drivs av en stor förbättring i kategorin digital marknadsföring. Företaget har exempelvis ökat både trafiken till sin webbplats och antalet betalda och organiska sökningar på Ikea i sökmotorer. Andra bolag som tagit stora kliv framåt i sin digitala kundinteraktion är bland andra H&M, Clas Ohlson, Ica och Spotify. Totalt har den svenska snittpoängen ökat till 3,23 från 2,91 år 2021, säger Björn Ahlgren, Partner på BearingPoint i Sverige, i ett pressmeddelande. 

Detaljhandeln tar täten i det digitala mötet med kunden 

På andra plats hittar vi nykomlingen Lyko med 3,96 poäng och på tredjeplatsen H&M med snittpoängen 3,93. Detta innebär ett tydligt skifte sedan 2021 då Tele2, Netonnet och Telia toppade listan, nu är inte Tele2 eller Telia med bland topp tio. När det kommer till branschranking har telekom-branschen tappat mest, 2021 hade de förstaplatsen och nu hamnar de sexa. Årets branschranking toppar detaljhandeln, därefter kommer dagligvaruhandel och sedan streamingtjänster. 

–  Det är roligt att se hur detaljhandeln och dagligvaruhandeln fortsätter utvecklingsresan, med detaljhandeln som klar vinnare i år. Sex av åtta branscher ökar sin digitala mognad jämfört med 2021, men telekom (B2C) är inte en av dem. Nedgången för telekom kan förklaras av en försämrad prestation främst inom digital marknadsföring, säger Catharina Törnemo Fecko, Senior Manager, Bearingpoint Sweden. 

31 januari 2025Uppdaterad 31 januari 2025Reporter Sofia Hellströmerretail

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT