Grannsamverkan och AI nycklar i Norsjö kommuns digitalisering

Joel Söderberg Och Hus I Norsjö

Joel Söderberg, it-chef i Norsjö kommun. Foto: Adobe stock, Privat.

Via projektet Digitalisering i Västerbotten ska Norsjö kommun och 15 ytterligare kommuner digitalisera bättre genom samverkan. Därtill försöker Norsjö öka medborgarservicen via en AI-bot på kommunens webbplats. 

Norsjö är en kommun med cirka 4 000 medborgare beläget i Västerbotten. Den senaste tiden har Norsjö, tillsammans med 14 övriga kommuner i länet samt Örnsköldsviks kommun, börjat arbeta tillsammans i projektet Digitalisering i Västerbotten (DVIS). 

Syftet med DVIS-projektet är att lyfta kommunernas förmåga till att digitalisera genom samverkan, men ännu är arbetet i sin linda.

– I början har vi fokuserat på att jämföra all bakomliggande teknisk arkitektur i de berörda kommunerna. Kommuner har historiskt varit som egna öar med egen arkitektur, vilket egentligen är väldigt onödigt. Mindre kommuner som Norsjö och större kommuner som Skellefteå har liknande problem och i grunden samma uppdrag. Här ska vi bli bättre på att dra nytta av varandra, säger Joel Söderberg, it-chef i Norsjö kommun, och fortsätter:

– Genom att se över alla kommuners olika arkitektur får vi en överblick av vad vi faktiskt kan jobba med tillsammans, och var vi bör börja.

Målbilden för DVIS är att få till världens bästa innovativa och omtänksamma välfärd, smart och tillgänglig för alla. Detta är samma vision som SKR tog fram i Handslag för välfärdsutveckling genom digitalisering.

– Inom ramen för projektet kommer vi att arbeta med många olika saker, såsom digital post, SDK, säkerhetslösningar, identifikationslösningar, och så vidare. Men som sagt, vi har precis inlett arbetet.

Ny chattbot i kommunen

Bortkopplat från DVIS har Norsjö nyligen lanserat en AI-bot på kommunens webbplats, som medborgare kan ställa frågor till. Botten har fortfarande vissa barnsjukdomar i sig och är under utveckling.

– Vi kan inte garantera att alla svar som botten ger är korrekta. Därför meddelar botten användarna att den inte är perfekt än, utan att den är under upplärning. Det har hänt att botten ibland misstolkat vissa saker, då har vi manuellt fått justera detta och talat om för botten vad felet är, säger Joel Söderberg. 

Botten har endast tränats på information som finns på kommunens webbplats, och trots dess inledande skavanker har intresset från medborgarna varit stort.

– Vi har begränsat oss till vår webbplatsinformation för att vi vet att den är offentlig och inte känslig på något sätt.

– Botten har använts flitigt i början. Vi får hoppas att detta håller i sig när botten fortsätter utvecklas – tanken är ju att den ska göra det lättare för medborgare att hitta rätt. 

Hur kommer Norsjö kommun att se annorlunda ut om 18 månader?

– På grund av DVIS-arbetet kommer vi som kommun då ha en bättre förståelse för vilka områden vi är bra på och var vi behöver förstärka. Då kommer vi också ha en bättre överblick över vilka projekt som lämpar sig för samverkan med andra kommuner, regioner och övriga offentliga aktörer.

– Om 18 månader har vi också kommit längre i vår informationsklassning, så att vi kan ta nya steg på AI-området. Har vi inte klassificerat all data vet vi inte vad vi kan använda den till, så detta blir ett stort arbete framåt.

13 januari 2025Uppdaterad 15 januari 2025Reporter Fredrik Adolfssonkommun

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning