Det här kan vi förvänta oss av techbolagen 2025
Charlotta Kvarnström på EY. Foto: EY, Adobe Stock
EY har släppt sin globala analys för 2025 vad gäller techbolagens utmaningar, potential och riktning det kommande året. Främsta prioritet är att tydliggöra potentialen och affärsvärdet med AI genom mätbar avkastning på dess investeringar.
Användningsområdena för AI och utvecklingen av AI-baserade produktivitetsverktyg fortsätter att öka och det går snabbt. Med facit i hand kan man se att det krävt stora investeringar och EY menar att techbolagen inte haft ett strategiskt perspektiv på utvecklingen, eller varit helt förberedda på den kostnad och förändring som det krävt och kräver i organisationen.
– För att ta nästa steg under 2025 måste techbolagen i Sverige visa faktiska värden och positiv avkastning av AI, och använda AI som en katalysator för att omforma affärsmodeller. Vi ser att generativ AI kan driva effektivitets- och produktivitetsförbättringar, det är en möjliggörare för innovation samt nya produkter och tjänster, säger Charlotta Kvarnström, partner och rådgivare inom teknik-, media- och telekommunikationsindustrin på EY, i ett pressmeddelande.
EYs globala analys av techbolagens utsikter för 2025 sammanfattas i tio punkter, och nummer två på denna lista är Agentic AI, möjligheten att driva tillväxt och optimera kundupplevelsen med AI-agenter. Charlotta Kvarnström förklarar:
– För att öka effektiviteten i komplexa processer och minska behovet av manuella steg ser vi en global ökning av Agentic AI, där AI-agenter agerar autonomt i affärsprocesser och arbetsflöden.
AI behöver ta mer plats i cybersäkerheten
En annan viktig del är att förbättra och utveckla arbetet med att implementera AI i cybersäkerheten.
– För att hjälpa andra branscher att implementera säkra AI-lösningar bör techbolagen i Sverige införa en övergripande riskhantering som styr deras tjänster inom AI. De bör kontinuerligt utvärdera och förbättra systemen för att säkerställa att de är robusta och pålitliga, menar Charlotta Kvarnström.
Summerat så behöver techbolagen bli mer medvetna om sina investeringar för att möta AI-utvecklingen och skapa ramverk för att mäta AI-initiativens finansiella samt operativa avkastning. De behöver vara inställda på att omdefiniera affärsmodeller och utnyttja den nya teknologin, samt tänka om i sin prissättning gentemot kund, så att konsumenten tydligt ser sitt värde utifrån vad hen får.
– Techbranschen har möjlighet att använda AI som en unik, strategisk metod för att omdefiniera värdeskapande, maximal avkastning och innovation, avslutar Charlotta Kvarnström, partner och rådgivare inom teknik-, media- och telekommunikationsindustrin på EY.
10 riktmärken för techbolagen 2025 enligt EY:
- Tydliggör potentialen och affärsvärdet med AI genom mätbar avkastning på investeringarna.
- Driv tillväxt och optimera kundupplevelsen med AI-agenter, så kallad ”Agentic AI”.
- Implementera resultatbaserade prissättning för att komplettera prenumerations- och konsumtionserbjudanden.
- Förnya och förändra affärsmodeller och processer som utgår från AI.
- Säkerställ att det finns en strategi för data och optimera molninvesteringar.
- Satsa på utbildning och att utveckla medarbetarna kompetens inom AI samt andra framväxande teknologier.
- Förbättra strategiska beslut genom att integrera skatte- och juridikfunktioner i början av AI-transformationer.
- Implementera AI i arbetet med cybersäkerhet.
- Frigör kapital för att investera i nya teknologier genom att optimera portföljen via strategiska avyttringar.
- Medvetenhet om kommande regleringar och beslutsfattande instanser för att bidra till ett regelverk som främjar innovation och ansvarsfull teknikutveckling.
Läs mer om ämnet: