DNP och AI-café viktiga delar i Skellefteås utbildningsresa
Foto: Adobe stock
Skellefteå kommuns utbildningsförvaltning arbetar just nu med två stora puckar: Digitala Nationella Prov och Ansvarsfull Digitalisering, ett projekt som ska stärka AI-kompetensen i kommunen. På agendan är bland annat test av ett helt provgenomförande, lokala AI-riktlinjer och ett AI-café för lärare.
Lotta Nystedt och Anna Larsson är digitaliseringsutvecklare och arbetar på utbildningsförvaltningen i Skellefteå kommun. Den förstnämnda är en del av en projektgrupp som ansvarar för införandet av Digitala Nationella Prov (DNP) i grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen.
Gruppen strävar efter att ha ett övergripande perspektiv och arbetar både med de pedagogiska och tekniska delarna av införandet. Pedagogiskt handlar arbetet om att ge strukturerad information till skolledare, skoladministratörer, lärare och övrig personal som kommer att genomföra DNP. Denna information förmedlas via kommunens intranät, Teams och fysiska träffar. Därutöver har berörda parter möjlighet att ta del av workshops och webbutbildningar.
– Och när det gäller de tekniska delarna samarbetar vi bland annat med it-avdelningen för att fixa inloggningslösningar för personal och provisionering av personuppgifter från elevregistret till Skolverkets provplattform, säger Lotta Nystedt.
Lärdomar från helt provgenomförande
I slutet av november genomförde gruppen ett test av ett helt provgenomförande tillsammans med personal och elever på fyra gymnasieskolor. Detta har genererat en ökad insyn i hela flödet i genomförandet och ska ge viktiga lärdomar till när DNP införs fullt ut under vårterminen 2025.
– Testgenomförandet visade bland annat hur viktigt det är att skolledare i god tid före ett provgenomförande har en provorganisation där personalens roller i provplattformen tydligt framgår, där de har schemalagt ändamålsenliga lokaler, verifierat tekniska förutsättningar, support med mera.
– Skolledare behöver också avsätta tid för personal till förberedelser; webbutbildning, manualer, demoprov. dessutom behöver de schemalägga övrig personal som kan behövas som extra provledare, extra stöd i klassrum, it-stöd med mera.
Vilka är de stora utmaningarna med arbetet kring DNP?
– Det finns både pedagogiska och tekniska utmaningar. Att nå ut med information till alla som berörs av DNP är en utmaning. Dessutom tillhandahåller Skolverket en stor mängd information som snabbt kan förändras och vara svår att överblicka. Därför arbetar vi i projektgruppen med att se till att medarbetarna på skolorna får den information som är viktigast för dem i deras roller. Tekniskt så kan det exempelvis handla om att få alla uppgifter att föras över till Skolverket. Målet är att vara så väl förberedda som möjligt till våren när DNP genomförs i skarpt läge, säger Lotta Nystedt.
Stärka AI-kunskapen hos lärare
Skellefteå kommun är också en av åtta partners som deltar i EU-projektet Enaibler. Projektet syftar till att stärka offentliga verksamheters förmåga att genomföra digital transformation med hjälp av AI, och fokus ligger mycket på att förbättra policyer och främja AI-driven innovation. Detta arbetar digitaliseringsutvecklaren Anna Larsson med.
– Tillsammans med Umeå universitet jobbar vi här med att bygga upp kompetens och skapa riktlinjer, ramverk och strategier för att analysera digitala lösningars tillförlitlighet och samhällspåverkan, säger Anna Larsson.
Kopplat till Enaibler har kommunen ett underprojekt vid namn Ansvarsfull Digitalisering.
– Det är vår lokala version av Enaiblers mål, anpassad för Skellefteå kommuns behov av etiska och ansvarsfulla digitaliseringslösningar. Min kollega Peter Degerman leder delprojektet på utbildningsförvaltningen och vi har tillsammans arbetat för att skapa lokala riktlinjer för AI-användning.
Vi erbjuder ett digitalt AI-café varannan vecka som en form av kompetensutveckling.
Inom ramen för projektet Ansvarsfull Digitalisering har man också satt ihop en arbetsgrupp med biträdande rektorer och lärare från samtliga skolformer som får bidra med sina perspektiv.
– Arbetsgruppen ska, utifrån riktlinjerna, identifiera behov av kompetensutveckling och hur vi på bästa sätt implementerar AI på ett säkert, medvetet och etiskt sätt.
Därutöver arbetar man med att öka lärarnas medvetenhet och kunskaper om AI, bland annat via ett AI-café.
– Vi erbjuder ett digitalt AI-café varannan vecka som en form av kompetensutveckling. Här får lärare möjlighet att hålla sig uppdaterade inom den snabba utvecklingen och testa olika AI-tjänster. Målet med kompetensutvecklingen är att utveckla arbetssätt som främjar ansvarsfull AI-användning, baserat på digitaliseringens etiska principer, säger Anna Larsson.
Hur kommer Skellefteå kommuns utbildningsförvaltning se annorlunda ut om 18 månader?
– Om 18 månader är Digitala Nationella Prov förhoppningsvis infört och implementerat enligt planerna i både grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen. Överföringen av användaruppgifter mellan de olika plattformarna, det vill säga elevregistret och Skolverket, går smidigt och jag hoppas att lärare och elever känner sig bekväma i den digitala provmiljön och att alla steg går smidigt, säger Lotta Nystedt.
– Jag hoppas att våra riktlinjer, förhållningssätt och kompetensutvecklingsinsatser har bidragit till att öka lärarnas medvetenhet och kunskap om AI. Men med tanke på den snabba utvecklingen på AI-området är det svårt att förutse vad som kommer att ske så långt fram. Det enda jag med säkerhet kan säga är att AI kommer vara något vi behöver förhålla oss till och ha kunskap om, säger Anna Larsson.
Läs mer om ämnet: