AI ny mästare i drönarracing
Filmen ovan visar hur det gick till när AI vann i drönarracing. Foto: Zurichs Universitet
Efter att ha besegrat världens bästa spelare i brädspel som schack och Go, flyttar AI nu fram positionerna inom en teknisk sport som kräver snabba beslut och förmåga att tänka framåt. Forskare vid Zurichs universitet har utvecklat ett system som sopar banan med mänskliga mästare i drönarracing.
I en tävling arrangerad av Zürichs universitet och Intel har AI-systemet Swift besegrat tre mänskliga mästare i drönarracing. Det är första gången ett AI-system presterar bättre än mänskliga drönarpiloter.
Sporten FVP Drone Racing, förstapersonsvy, innebär att piloten fjärrstyrd och drönare med hjälp av en handkontroll och ett headset som visar en videoström från en kamera monterad på drönaren. Under en tävling manövreras drönare i höga hastigheter genom en snäv hinderbana.
Tränad med förstärkningsinlärning
Swift bygger på datorseende, ett mätverktyg för att bedöma hastighet och acceleration, samt två olika artificiella neuronnätverk. För att träna modeller används reinforcement learning, förstärkningsinlärning, i en simulerad miljö.
Nu hoppas forskarna att tekniken kan användas för bland annat räddningsuppdrag och rymdutforskning.
Läs mer om ämnet: