AI-genererade rocktjejer i Sweden Rock-kampanj
En av de AI-genererade bilderna på hårdrockstjejer.
Sweden Rock-kollo ska uppmuntra och stötta tjejer som vill spela hårdrock. Till sin kampanj har man nu uteslutande valt AI-genererade bilder på hårdrockstjejer.
– Vi är stolta över att ha skapat en reklamkampanj som är innovativ, med ett viktigt budskap. Vi hoppas att den bidrar till att öka representationen av kvinnor inom hårdrocken och inspirerar fler tjejer att delta i Sweden Rock-kollo, säger Alfred Appelros, vd och grundare av Getsocial, i ett pressmeddelande.
Skapar uppmärksamhet
Inför rockkollot som riktar sig till tjejer mellan 14 och 17 år valde Sweden Rock att testa den senaste AI-tekniken för att generera bilder på tjejer i hårdrocksband. Ett av skälen är enligt Sofia Lacinai, marknadschef och vide vd på Sweden Rock Festival, att skapa uppmärksamhet.
– AI-tekniken kommer starkt och snabbt nu, och detta kändes som ett bra tillfälle för oss att lära oss mer. I just denna kampanj riktar vi ju oss mot en lite yngre målgrupp än vi vanligtvis brukar göra, och vi hoppas att AI-bilderna ger extra uppmärksamhet till kampanjen och till vårt hjärteprojekt Sweden Rock-kollo, säger hon.
Från text till bild
Bilderna är skapade av tre olika AI-verktyg: Dall-E 2, Midjourney och Stable Diffusion. Alla bygger på principen att du matar AI:n med en text som beskriver en bild, och sedan används denna beskrivning som underlag när bilden skapas.
– Kreativ AI har utvecklats oerhört snabbt under det senaste året. Vi tror att det kommer bli ett viktigt verktyg för kreatörer under 2023. AI-verktygen kan användas till allt från idégenerering och inspiration till ett alternativ till stockbilder, säger Lukas Holgersson, Art Director på Getsocial.
Källa: Getsocial
Läs mer om ämnet: