Så insatta är svenskar i NFT:s och kryptovalutor
Foto: Adobestock
Svenskar har ganska dålig koll på NFT:s, non-fungible tokens. Nästan sju av tio vet inte vad det är. Samtidigt känner drygt 70 procent av 18 till 29-åringar till kryptovalutor väl. Det visar en ny rapport från Samsung.
I rapporten Digital närkontakt – svenskarnas syn på NFT har Samsung undersökt svenskars relation till kryptovalutor och NFT:er, det vill säga nya tekniska fenomen som baseras på blockkedjeteknik.
Kryptovalutor har ju funnits ett tag, medan NFT:er är ett relativt nytt fenomen, som förenklat innebär att till exempel bilder på nätet också de kan lagras i en blockkedja, vilket gör att de kan säljas och få en ägare. En så kallad non-fungible token, NFT.
– NFT är här för att stanna. Även om kritikerna kan ha rätt kring att vi befinner oss i en NFT-bubbla just nu, är det tydligt för mig att det inte är en fluga. Frågor man kan ställa sig är, löser tekniken ett problem? Skapar tekniken ett värde? Finns det fler användningsområden för tekniken? Är svaret ja på samtliga frågor kan man med stor sannolikhet anta att tekniken kommer finnas kvar och fortsättas utvecklas, säger Oscar Nöjd, Head of Sales and Business på Samsung Electronics Nordic.
”Viktigt att minska kunskapsglapp”
Det är bara tio procent av de tillfrågade som säger att de inte känner till kryptovalutor överhuvudtaget, medan 70 procent rapporterar att de inte känner till NFT:er. Kanske inte helt förvånande är kännedomen högre ju yngre målgruppen är, vilket är samma för kryptovalutor.
Kryptovalutor är också mer välkänt hos män: 57 procent säger sig väl känna till fenomenet, medan bara 28 procent av kvinnorna svarar samma sak.
– Att siffrorna visar att vi har låg kännedom i Norden kring begreppet NFT är inget som förvånar mig. Hade vi ställt samma fråga om kryptovaluta för tio år sedan hade vi sett liknande siffror. Det är viktigt att minska kunskapsglappet då NFT har haft och kommer ha fortsatt inverkan i samhället. Utan förståelse för tekniken finns en viss risk att länder och samhällsgrupper hamnar i ett tekniskt utanförskap, säger Oscar Nöjd.
Hyfsat investeringsvilliga
Var tionde svensk har investerat i någon form av kryptovaluta det senaste året, och åter igen sticker de yngre ut, där den siffran uppgår till 25 procent. Var fjärde tillfrågad tror att både NFT och blockkedjor kommer att stiga i popularitet och även här är yngre personer är mest positiva.
– Allt tyder på att NFT kommer att ha en fortsatt stor inverkan på samhället och ekonomin men vad vi kan se i undersökningen är det fortfarande få som känner till begreppet. Det som oroar mig är risken att stora samhällsgrupper hamnar i ett ekonomiskt utanförskap, speciellt när vi tittar på kunskapsglappet mellan åldersgrupper och kön, säger Katarina Graffman, antropolog som studerat teknik och förändringar i beteende.
Källa: Samsung
Läs mer om ämnet: