Realgymnasiet börjar med VR i undervisningen
Realgymnasiet i Linköping introducerar VR i undervisningen. Med tekniken kan eleverna exempelvis gå på rundvandring i Machu Picchu under historielektionerna och vända på atomer i fysiken.
– Vi tror att visualisering i tre dimensioner skapar en större förståelse för undervisningen, där tekniken möjliggör ett nytt sätt för aktivt lärande. Med hjälp av VR kan vi möta eleverna på deras hemmaplan utan att tumma på kunskapskraven. Här handlar det inte om att spela spel, utan om kvalitativ undervisning, säger Dennis Nebo, programansvarig för Teknikprogrammet på Realgymnasiet.
Pilotprojektet inleds på skolan under hösten 2022 när Teknikprogrammet på Realgymnasiet i Linköping börja använda sig av tekniken. Planen är sedan att köra igång i full skala under 2023, då ska även övriga Teknikprogrammen på övriga Realgymnasier i landet få ta del av satsningen.
Just nu testas vilka typer av VR-glasögon som skolan bör satsa på, och vilka möjligheter som finns med tekniken.
– Några användningsområden vi ser nu är att elever kan gå på rundvandring i exempelvis Machu Picchu eller i Egypten. I fysiken kan de vända på eller ta isär atomer. Men möjligheterna är enorma och det här är bara några av idéerna som finns.
Standalone VR
Nu kan åtta-tio elever använda glasögonen samtidigt i klassrummet.
Tekniken som Realgymnasiet tittar på är det som kallas Standalone VR, vilket går att förklara som ett fristående VR-headset. Med Standalone-tekniken behöver man inte sätta upp några externa sensorer i rummet som känner av dina rörelser utan det är själva tekniken i glasögonen som känner av hur du rör dig.
– Om vi hade haft många elever i samma klassrum med traditionella VR-glasögon så hade glasögonen kunna slagit ut varandra. Det hade inte fungerat så bra. Nu kan åtta-tio elever använda glasögonen samtidigt i klassrummet.
Dennis Nebo menar även att VR går hand i hand med kommande förändringar i kursplanerna, exempelvis ökade kunskapskrav gällande programmering.
– Eleverna kommer att få gå igenom hur VR-seten är tekniskt programmerade och de kommer även få utveckla enklare appar till dem.
– Jag tror att vi i framtiden kommer se alltmer av VR i olika undervisningssammanhang, både på universitets- och grundskolenivå.
Läs mer om ämnet: