Snabbare IoT-utveckling på Fastighetssnabben

Elmätare På Orange Trävägg; Robin Eklöw, Fastighetssnabben Copy

Med fler avdelningar som vill ha hjälp av RPA-boten Six-10 och nya IoT-lösningar i sikte, är det full rulle för it- och verksamhetsutvecklingschef Robin Eklöw på fastighetsskötarbolaget Fastighetssnabben. Och att våga gå utanför sin egen bransch för att få nya idéer blir en viktig framgångsfaktor framåt.

– Botten vi implementerade i slutet av 2019 rullar på bra och nu tittar vi på hur vi kan uppgradera den så att den till exempel blir bättre på att läsa in text, säger Robin Eklöw, chef för it- och verksamhetsutveckling på Fastighetssnabben, ett bolag med cirka 250 medarbetare som erbjuder skötsel, underhåll och förvaltning för fastigheter i hela Sverige.

Six-10 stöttar och håller koll

Fastighetssnabbens bot är en RPA vid namn Six-10 som håller reda på till exempel arbetsordrar som den kan mappa mot vilka medarbetare som finns tillgängliga för arbete.

Sedan implementationen har enligt Robin Eklöw arbetsvardagen underlättats för dem som sköter de administrativa arbetsuppgifterna, eftersom den manuella handpåläggningen har minskat.

– Ryktet har faktiskt spridit sig i organisationen och det är fler som undrar om Six-10 kan komma att hjälpa till i deras verksamheter, som till exempel inom HR eller ekonomi. En av våra största utmaningar just nu handlar faktiskt om att tona ned vad den klarar av eftersom den tillskrivs lite väl mycket intelligens. Six-10 är i första hand bra när det finns klara direktiv och en ren process.

Kolla fastighet på distans

Utöver fortsatt skruvande på Six-10, har Robin Eklöw och hans kollegor under pandemin fått mycket tid att reflektera kring arbetsuppgifter och fastighetskontroller som skulle kunna gå att lösa på distans genom digitala hjälpmedel.

– Pandemin har dels gett oss en it-mognad, dels en ny skjuts i idéer från alla håll och det kan vara saker som jag har försökt lyfta ganska länge. Därför är det nu många med mig som är glada över att få genomslag för sina idéer och förbättringsförslag.

Det kan till exempel handla om något så enkelt som en IoT-lösningar som läser av elmätaren för en fastighet, istället för att en medarbetare kör fem mil enkel resa för att kolla av densamma.

– Det är inte några avancerade lösningar egentligen, utan så länge det går att identifiera vad som kan fungera för just Fastighetssnabben, är det teknik som ibland går att plocka från hyllan.

Mål: bygga en databas

Robin Eklöw ser en framtid där fastighetsskötarbolaget har byggt sin egen databas med information om bland annat el-, värme-, och vattenförbrukning. På så sätt kan han och hans medarbetare arbeta mer proaktivt.

– Istället för att rapportera om att en värmeräkning har gått upp, kan vi istället förvarna om att ”si och så mycket värme brukar gå åt när yttertemperaturen är så här låg, i fastigheter som är ungefär lika stora som din”. Det är också ett sätt att skaffa sig en konkurrensfördel.

Vilka är framgångsfaktorerna för att få detta att lyckas, tror du?

– Omvärldsbevakning och att våga gå utanför sin egen bransch. I restaurangbranschen går det till exempel att få sensorer som övervakar temperaturen i frysboxar. Vi har inga frysboxar, men mer eller mindre samma teknik kan mäta värmeförbrukning eller annat i fastigheterna vi sköter.

14 januari 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock, Voister

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng