Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

ett samarbete med ibm

En smartare it-nyhetssajt

Botten som lyfter kundtjänst

Arbetet i kundernas CRM-system blev snabbt allt mer tidskrävande för Fastighetssnabben. IBM:s molnbaserade RPA-lösning ger mer tid till medarbetarna att ägna sig åt kunder och att genomföra förbättringar.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 februari 2020 digit

– Botten Six-10 loggar in i respektive kunds system och under piloten gick våra medarbetare in och dubbelkollade. Det har fungerat jättebra från början och har bara krävt lite finputs. Vi är jättenöjda och har fått positiv återkoppling från våra kunder, säger Robin Eklöw, it-chef och affärsutvecklare på Fastighetssnabben i Gävle. 

Läs mer om hur du kan dra nytta av RPA i din verksamhet i Voister Paper. 

Ansiktet utåt

Fastighetssnabben startade 1978 med tjänster inom fastighetsskötsel. Idag har företaget cirka 250 medarbetare och erbjuder hundratals fastighetsägare i hela Sverige alla typer av skötsel, underhåll och förvaltning. Ett viktigt nav i Fastighetssnabbens verksamheten är företagets kundtjänst.

– Vår kundtjänst är både vårt och fastighetsägarnas ansikte utåt och det är hit som alla hyresgäster vänder sig med frågor och felanmälningar och medarbetarna har fått kämpa en del med det manuella arbetet kring orderhantering, tidrapporter och fakturor.

Investeringen i Six-10 räknar vi hem i tid som våra medarbetare kan lägga på annat arbete.

– Det arbetet har dessutom blivit extra tidskrävande eftersom fastighetsägarna arbetar i olika CRM-system. Det har inneburit att våra medarbetare fått kopiera varje textblock från vårt ärendehanteringssystem och kopiera in i respektive kunds system.

Fråga medarbetarna

I höstas var tekniken mogen för en förändring av kundtjänstens administration.

– Vi har länge varit intresserade av en RPA-lösning men det har inte funnits någon som motsvarat våra behov.

Med IBM:s molnbaserade bot fick vi en lösning helt byggd för oss. Sedan början av december sköter Six-10 den repetitiva administrationen för kundtjänsts räkning. Bara några månader senare finns en tydlig ROI.

– Investeringen i Six-10 räknar vi hem i tid som våra medarbetare kan lägga på annat arbete, som att hjälpa till i receptionen. En mer oväntad fördel är möjligheterna att ta vara på idéer till utveckling, som tidigare inte har kunnat sjösättas på grund av tidsbrist.

robin eklöw.jpg

Robin Eklöw, it-chef och affärsutvecklare på Fastighetssnabben i Gävle.

Robin Eklöw framhåller ett noggrant förarbete som en viktig del av framgången.

– Vi ordnade en workshop med alla medarbetare i kundtjänst för att få reda på vilka arbetsuppgifter som de tyckte var mest frustrerande och tidskrävande. Vi diskuterade också vad av det som kunde robotiseras och resultatet blev en prioriteringslista för det fortsatta utvecklingsarbetet.

Har du något råd till andra som planerar för RPA?

– Våga tänk utanför lådan. För oss har det blivit en aha-upplevelse att tänka igenom vad vi verkligen gör och varför. Till exempel skicka rapporter som ingen egentligen efterfrågar eller läser. På så sätt har Six-10 hjälpt oss rationalisera på flera olika sätt.

I ett nästa steg ska botten Six-10 sköta frånvarohanteringen bland fastighetsskötarna, så att arbetsordrar inte blir liggande utan fördelas bland de medarbetare som är på plats.

Rekommenderad läsning

Karl Oskar Och Kristina Monument I Karlshamn

Ny RPA-tid i Karlshamn

18 nov 2020 digit

Ett ärende som tidigare tog två veckor kan nu hanteras på en dag. Det är resultatet när Karlshamns kommun anlitade en RPA för att sköta två uppgifter på löneenheten. Digitala e-tjänster har varit en viktig förutsättning och nu tittar lönechef Annika Risberg på ytterligare processer att automatisera.

Tre Färgglada Kugghjul

2025 gör maskiner jobbet

23 okt 2020 digit

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Gul Sol Mot Gul Bakgrund

Smartare sol-el

26 aug 2020 digit

Det ska bli lättare att välja den bästa platsen för förnybara energikällor. Det hoppas forskaren Goran Milutinovic som utvecklat en ny och effektivare metod.

Kvinna Tar Det Lugnt I Hängmatta På En Strand

En extra dag med RPA

14 maj 2020 digit

Med tre automatiserade rutiner sparar Fiskarhedenvillans ekonomiavdelning en arbetsdag i veckan. Samtidigt har flera andra delar av verksamheten börjat se över och förändra sitt sätt att arbeta.

Hus På Landet

Svenskt RPA-tvivel

13 maj 2020 digit

Svenska medborgare uppfattar beslut från myndigheter som fattas av datorer som mer opartiska, men mindre pålitliga. Samtidigt vet endast var femte svensk att det förekommer automatiserade myndighetsbeslut.

en stig i en björkskog.jpg

Bättre trafik i norr

21 apr 2020 digit

Segment routing ska få trafiken norr om Dalälven att ta smidigare vägar i fibernätet. Med den nya tekniken kan Norrsken bli bland de första i Norden att hantera sina kunders trafik effektivare och utnyttja kraften i näten på ett optimalt sätt.

coronaviruset mot vit bakgrund.jpg

Vaccin med superdator

24 mar 2020 digit

Tillsammans med den amerikanska staten ställer IBM sin datorkraft till förfogande i jakten på vaccin och medicin mot det nya coronaviruset. Även Microsoft och Google ingår i det nystartade konsortiet.

kvinnor och män är glada och har dragkamp.jpg

Gemensam it i Hälsingland

23 mar 2020 digit

När sex kommuner slår ihop sina it-avdelningar är möjligheterna större än problemen. IT Hälsingland innebär både bättre upphandlingar och rekryteringar. 

massa näthattar på hyllor i affär.jpg
video

Rätt strategi med IBM

27 feb 2020 digit

I takt med att hybrida moln och containerlösningar blir allt vanligare kommer traditionella bolag hinna ikapp sina snabbfotade utmanare. Framöver kommer banker att börja kalla sig för it-bolag med bankverksamhet. Det spår Ed Walsh, General Manager, Storage and Software Defined Infrastructure på IBM.