Tiktok går om Youtube
Användare spenderar numera mer tid på Tiktok än på Youtube, visar en ny undersökning. Tiktok har även gått om Messenger som den mest nedladdade appen.
– I början spenderade Tiktok stora pengar för att locka användare, men de hängde inte nödvändigtvis kvar där speciellt länge jämfört med andra sociala medier. Nu vet vi att i USA och i Storbritannien har Tiktok gått om Youtube och närmar sig Facebook, vilket är ett stort godkännande, säger Jamie MacEwan, från Enders Analysis.
Enligt en ny undersökning från App Annie är Tiktoks användare i USA och Storbritannien mer engagerade i innehållet och spenderar i genomsnitt längre tid i appen än Youtubes användare. Mätningen gällande genomsnittlig tid gäller endast Android-telefoner.
Youtube är dock totalt sett fortfarande större, med fler användare som inte är inne i appen lika länge som de på Tiktok. Youtube har cirka två miljarder aktiva användare per månad, jämfört med cirka 700 miljoner för Tiktok, enligt de senaste siffrorna från mitten av 2020.
Tiktok tog sig även förbi Messenger och blev den mest nedladdade appen under 2020. En tröst för Facebook kan dock vara att de övriga på topp fem-listan är Facebook, Whatsapp, Instagram och Messenger, det vill säga fyra appar som tillhör bolaget.
Källa: BBC
Läs mer om ämnet: