Tiktok expanderar i Sverige

Asiatisk Flicka I Rosa Mot Rosa Bakgrund

Tiktok etablerar sig nu i Sverige med både kontor och medarbetare på plats. Samtidigt har både Anders Ygeman och FOI uttryckt oro för hur plattformen kan komma att hantera användarnas data.

– Vi har aldrig på något sätt delat användardata med den kinesiska regeringen, och kommer aldrig att göra det. Här har vi ett utbildningsbehov, säger Liv Sandberg, nordisk chef för Tiktok for business.

Trump och FOI kritiska

Liv Sandberg har nyligen rekryterats till Tiktok och har i uppdrag att locka annonsörer till sociala medie-plattformen i Sverige. Appen har kinesiska ägare och utsattes för hård press under sommaren när dåvarande president Donald Trump hotade med att förbjuda appen i USA efter misstankar om att Tiktok kan dela med sig av data till den kinesiska staten.

För svensk del har Anders Ygeman uttryckt oro för Tiktoks verksamhet och har sagt att han själv inte skulle ladda ned appen. Även och Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har påpekat att alla kinesiska bolag är skyldiga att lämna ut data om Kina kräver det. Tiktok menar att datan är oåtkomlig för regimen eftersom den lagras i USA.

En del av annonsmarknaden

Och det är mot den bakgrunden som Liv Sandberg nu ska etablera Tiktok på den svenska marknaden och där annonser i användarnas flöde kan bli en viktig del.

Enligt undersökningen Internet och Svenskarna från Internetstiftelse använde nästan var tionde svensk över 16 år Tiktok varje vecka under tredje kvartalet 2020.

– Självklart vill vi få fler annonsörer ombord, men vi vill göra det på ett sätt som är relevant för användarna. Man ska tillföra, inte störa. Jag är jättestolt över att vara här och över det arbete vi gör med att utveckla säkerheten för våra användare och annonsörer, säger Liv Sandberg.

Källa: SvD

10 mars 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng