Kaffe med QR-kod från Löfbergs

Löfbergs vill starta kafferesan från odlaren till kaffekoppen med hjälp av QR-koder som scannas och ger information om varifrån ditt kaffe kommer och vem som har odlat bönorna. Genom mer information kan det även skapa ett värde för kaffebönderna som på sikt skulle kunna vara med och påverka prissättningen.

– Vi på Löfbergs har kaffe i vårt hjärta i 115 år och vi ser att kaffeindustrin har vissa utmaningar idag. Därför försöker vi arbeta med att skapa lönsamhet inom hela kedjan. Idag ser vi många kaffebönder som inte riktigt vet hur deras lönsamhet ser ut och det vill vi ta ansvar för att hjälpa till med för att säkra råvaran. Det finns även mycket intressant att berätta om vad som finns i en kopp kaffe. Där ser vi att vi kan öka värdet på upplevelsen, säger Magnus Henrichson, CIO, Löfbergs.

– Vi har redan idag massor av data om kaffet. Var kaffet är köpt, hur det har transporterats, när det är odlat och skörat, hur vi har rostat och blandat det, och så vidare. Genom att sammanföra all data och måla upp den på ett mer konsumentvänligt sätt, tror vi att vi kan hjälpa konsumenten att se ett högre värde i den upplevda kaffekoppen.

För att komma ifrån att det bara är en kopp kaffe du dricker?

– Ja, smaken är ju viktig, och hur den uppstår går att härleda till ett antal olika steg i kedjan. Dessutom finns det ju ofta en intressant berättelse bakom, med ett familjeägt kaffeplantage i grunden där någon har plockat bären. Den information kan vi föra vidare till konsumenten genom till exempel en QR-kod på förpackningen i en specifik serie eller en QR-kod på caféer som levereras ihop med koppen. Där kan konsumenten sedan söka mer information på sin telefon och i sin tur vara med och betygssätta och även chatta med kaffebonden och ställa frågor. Det tror vi är ett intressant tillvägagångssätt där vi visar att det finns många olika aspekter i en kopp kaffe som vi egentligen inte tänker på.

Kan det här få fler effekter?

– Det tror jag absolut. Det blir som ett ekosystem med massa aktörer med konsumenten, vi som rostar, vår kund som kanske är en butik eller ett café, de som transporterat kaffet från odlarna till oss, och slutligen odlaren. Om vi kan knyta upp alla dessa aktörer i ett ekosystem, då kan de uppstå tjänster mellan flera aktörer. Om vi till exempel vill hjälpa kaffebonden i sin lönsamhet, som styrs av råvarupriser, skulle vi tillsammans kunna skapa nya intäktsflöden både för oss själva och för honom eller henne genom att vi gör en bättre tjänst till vår kund. Det finns väldigt mycket vi kan göra genom att knyta ihop alla aktörer, och det tror vi att vi kan göra med hjälp av it.

– Vi har sett några exempel på det tidigare, men ingen har till fullo visat värdet än. På några års sikt kan vi nog se mycket mer av det här i hela livsmedelsindustrin. Det kan bli en äkta hållbarhet av det. De certifieringar vi har idag är bra för vi försäkrar bland annat bönderna om ett visst lägstapris, men detta förändrar affärsmodellen på riktigt, när bonden kan sälja sitt kaffe till ett pris som den sätter själv.

Vi börjar behandla kaffe lite som vi behandlar vin idag?

– Ja, vinindustrin har varit duktig där och beskrivit både vinplantagen, -bonden och -gårdarna. Vinbonden är ju en fantastisk figur i vinvärlden idag, och vi vill göra samma resa även för kaffebonden och kaffeindustrin.

20 september 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Voister, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning