Microsoft förlänger livet på barnkläder

Microsoft, Lindex, Färgglada Barnplagg På Galgar

Lindex använder Microsoft-lösningar för att samla in och återanvända barnkläder. Satsningen är ett led i Lindex arbete att minska bolagets klimatutsläpp.

– Att utforska och skala nya tjänster och affärsmodeller är en del av Lindex cirkulära transformation och strategi framåt. Vi behöver förlänga livslängden på våra produkter och bredda vårt utbud för att möta framtida krav. Vi ser att teknik kommer att vara en viktig möjliggörare för vår cirkulära omställning framöver, säger Annette Tenstam, Strategy Lead Circularity & Environmental Sustainability på Lindex Sverige.

Barnplagg i tre omgångar

Lindex har som mål att över en tioårsperiod minska klimatutsläppet med 50 procent. En av satsningarna för att nå dit är att samla in barnplagg som inte längre används, och att sedan sälja dem vidare. Målet är att  med varje plagg ska användas i tre omgångar.

Till sin hjälp använder Lindex Microsoft Power Apps för att automatisera återtaget och som enligt Lindex har inneburit att bolaget har kunnat hålla ledtider nere och att kunder nu kan lämna sina barnplagg och få ersättning i form av medlemspoäng.

– AI och digitalisering är två viktiga bitar som driver nya konsumtionsmönster hos den nya generationen. Att utnyttja modern teknik på det här viset är ett ypperligt exempel på möjligheterna att snabbt utveckla nya tjänster för att både tillmötesgå kundernas behov och samtidigt uppnå sina egna miljömål. Vi är glada att vi kan tillhandahålla en plattform som gör det möjligt att sjösätta ett sådant här projekt, säger Helena Fuchs, Microsoft.

Flera lösningar

Enligt Florian Westerdahl, CTO, Lindex Sverige, har Microsoft Azure och Power BI har också varit viktiga för att lyckas med projektet.

– Tack vare Microsofts Power Plattform har projektet kunnat undvika beroenden till våra utvecklingsteam. Detta har minimerat våra ledtider och tillåtit projektet att gå fram betydligt snabbare, något som också framåt möjliggör för löpande innovation kring vår nya affärsmodell, säger Florian Westerdahl.

På sikt tittar Lindex också på möjligheten med plaggunika QR-koder.

Källa: Microsoft

11 juni 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng