Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Hemleverans av drönare hyllas

Gul Drönare Med Paket

För första gången får drönare beröm när privatpersoner svarar på frågor om hur de upplever att leveransen har fungerat när varorna kommer hem till dem med hjälp av en drönare. Det visar en undersökning från USA.

Användningen av drönare som leveransmetod av varor har ökat under pandemin för bolaget Wing, ett dotterbolag till Alphabet som bland annat äger Google, och som har testplatser för drönarleveranser i bland annat USA och Australien.

Christiansburg i Virginia är en av de städer där drönare har levererat varor hem varor till privatpersoner fem dagar i veckan.

Drönare och kundnöjdhet

Enligt en ny undersökning från Virginia Tech ställde sig nästan 90 procent av de drygt 800 personerna i undersökningen positiva till att använda drönare som leveransmetod. Närmare 90 procent av de som deltog i undersökningen hade använt sig av tjänsten att få varorna hemlevererade av drönare. Dessutom ansåg hälften av de som svarade att just hemleverans var den största nyttan med drönare. 

I tidigare undersökningar har det inte varit lika positiva tongångar då enbart ungefär hälften av de svarande brukar ställa sig positiva till drönare som leveransmetod. Då har också en del av oron handlat om till exempel integritetsfrågor, medan det i den här undersökning handlade om till exempel det ljud som en drönare för med sig.

Forskarna bakom undersökningen tror att en ökning i exponering för drönare kan ha bidragit till den mer positiva upplevelsen.

Källa: Virginia Tech, ZDNet.

4 maj 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Senaste nytt