Undvik att bli spårad i Apples nya IOS
När IOS uppdateras till version 14.5 kommer Apples mobilanvändare att få frågan om de tillåter att appar spårar dem, även när de inte använder appen. Förändringen har stött på kritik från bland annat Facebook och förväntas försvåra tillvaron för e-handlare.
– Jag tror att Apple bryr sig om sina användare, och vill skydda deras data. Folk kanske blir medvetna om att deras data är värd pengar och har blivit en handelsvara. Det Apple gör är att låta dig välja om du ska bli spårad eller inte, säger Petter Ahrnstedt, tidigare pr-chef på Apple i Norden.
Såhär kan det komma att se ut när du får frågan om spårning eller ej.
På sin sajt demonstrerar Apple hur funktionen som kallas ATT, App Tracking Transparency, ska se ut, och utseendet påminner om hur appar tvingas fråga om lov för att få tillgång till telefonens kamera. Ett exempel kan vara om du tillåter Facebook att spåra din aktivitet i andra företags appar och webbsidor. Användaren får välja mellan att tillåta eller inte tillåta spårning.
Funktionen finns redan i Iphone, men få känner till hur den aktiveras. Den stora förändringen kommer nu vara att alla användare tvingas göra ett aktivt val. Experter tror att de flesta användare kommer att stänga av spårningen, vilket har fått bland annat Facebook att reagera.
Om du klickar på ett par skor i en nätbutik är det vanligt att du får annonser för dessa skor inne i Facebooks app, vilket möjliggörs genom den så kallade pixeln – en osynlig kod som finns på miljontals sajter.
Man kan säga att pixeln ser vad användaren gör och rapporterar till Facebook, och i nästa steg kan sajtägaren betala Facebook för att med skräddarsydda annonser nå sajtbesökaren igen. Det är en av anledningarna till att Facebook drar in över 2 miljarder kronor per dag på annonsförsäljning.
Mark Zuckerberg, vd Facebook, har kritiserat förändringen och menar att den kommer få stora konsekvenser för bland annat e-handlare. Facebook påstår också att Apple gör det för att öka vinsterna, inte integriteten.
– Det kommer att tvinga företag att gå mot prenumerationer och andra betalningar inne i appar för att få intäkter, vilket betyder att Apple kommer att tjäna pengar medan många gratistjänster kommer att behöva börja ta betalt eller lämna marknaden, skriver Facebook.
Det är ännu oklart när i vår som IOS uppgraderas till version 14.5. Lanseringen har försenats för att ge appar tid till att anpassa sig, eftersom förändringen anses vara så stor.
Källa: Svenska Dagbladet, CNBC
Läs mer om ämnet: