Rädda Barnen med AI
Rädda Barnen ska med hjälp av AI kunna upptäcka, kontakta och ge stöd till barn som utsätts för näthat inom gamingvärlden. AI:n liknas vid en digital fältassistent som alltid är online och tillgänglig dygnet när barn och unga behöver det.
– Vuxenvärlden har väldigt lite insyn i vad som händer i gamingvärlden samtidigt som allt fler barn och unga vittnar om övergrepp och mobbning. Detta ser vi inte bara i Sverige, utan det här är ett globalt problem. Nu får vi möjlighet att hjälpa de barn som far illa på ett nytänkande och effektivt sätt, säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen.
Inom Rädda Barnens direktverksamhet möter man barn och unga från gamingvärlden vars berättelser vittnar om ett hårt klimat. Nu har organisationen arbetat fram en AI-modell som ska göra det möjligt att stötta och skydda barn i gamingmiljön.
Rädda Barnen liknar AI:n vid en digital fältassistent som alltid är online och tillgänglig dygnet när barn och unga behöver det. Modellen använder befintlig data och länkar samman målgruppen med Rädda Barnens ordinarie stödfunktioner, som vid behov kan lotsa de unga vidare till andra aktörer som på olika sätt verkar för barns rättigheter, trygghet och skydd.
Arbetet sker med stöd av Svenska Postkodlotteriet och i samarbete med gamingbranschen.
– I dag får vi presentera en smart modell som på barns villkor gör det möjligt att stötta och skydda barn och unga i den miljön, vilket i sin tur bidrar till en tryggare uppväxt. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet möjliggörs denna innovativa satsning, säger Eva Struving, managing director på Svenska Postkodlotteriet.
Projektet är på fyra år och målet är att nå 240 000 barn och unga med plattformen, och minst 10 000 som far illa ska erbjudas stöd. Om det faller väl ut ska det kunna skalas upp globalt och ge stöd till miljontals barn.
Källa: Rädda Barnen
Läs mer om ämnet: