Ica maxar med data

Kille Sorterar Varor Till Förbeställda Matkassar På Ica

När svenskarna hamstrade toapapper i början av pandemin ställde det till det för algoritmerna på Ica. Men AI och dataanalys är framtiden för dagligvaruhandeln och några av utmaningarna är kombon datahantering och GDPR samt att övertyga 1 400 Ica-handlare. Det menar Anna Baecklund, Head of Data Science och som var en av talarna under Women in Tech. 

– Pandemin har påverkat många delar av vår vardag och för oss på Ica Sverige har det bland annat orsakat mindre exakta machine learning-analyser. De är inte tränade på en verklighet där grillkol är en storsäljare på vintern eller toapapper slår försäljningsrekord under en enskild månad, säger Anna Baecklund, Head of Data Science på Ica Sverige och talare under Women in Tech.

Bättre upplevelse

Under de senaste två åren har Sveriges största dagligvarukedja sjösatt ett omfattande arbete inom dataanalys och AI-utveckling. Målet är att erbjuda kunder, handlare och den centrala koncernledningen mer anpassad information och bättre beslutsunderlag. Det är lika mycket en teknisk som en pedagogisk utmaning som i stora delar handlar om att få 1 400 självständiga Ica-handlare med på tåget.

– Det är helt avgörande att vi sätter oss in i organisationens utmaningar för att förstå de konkreta affärsproblemen. Tar jag handlarna som ett exempel är de duktiga entreprenörer som är vana att fatta egna beslut. Här behöver vi åskådliggöra hur verksamheten kan utvecklas med bättre verktyg. Vi har bland annat visat hur vår rekommendationsmotor kan ge en bättre kundupplevelse i form av riktade erbjudanden.

Förväntan och förtroende

Idag sker kontakterna med butikerna i första hand genom representanter med central placering i verksamheten och med uppdrag att stödja handlarna i viktiga processer.

– Det finns alltid ett motstånd mot förändring men de handlare som vi har kontakt med är positiva till möjligheterna. Men vi skulle behöva nå ut till fler och snabbare. En annan utmaning är att det tar tid att skapa en värdebringande affärsmodell, bland annat för analyser och resultat måste säkerställas och det tar tid. Här är vår uppgift att hantera förväntan utan att tappa förtroende.

Beräkningskraft är en framgångsfaktor för varje organisation som vill utvecklas med AI och ML. Men det är inte enda anledningen till att Ica Sverige nu är på väg in i molnet.

– Våra traditionella serversystem är ganska gamla och uppdateras inte. Det är också en utmaning att hitta kompetens som kan och vill arbeta med gamla servrar. Sedan är det självklart lättare att koppla upp en virtuell maskin mot molnet utan risk för problem.

Frustrerande GDPR

När Anna Baecklund reflekterar kring sina visioner för analys och förädling av det hon kallas Icas största skatt finns det egentligen bara en begränsning under överskådlig tid.

Anna Baecklund Proffe

Anna Baecklund, Head of Data Science på Ica Sverige.

– Som medborgare ser jag självklart fördelar med GDPR, men som dataanalytiker ser jag mest frustrerande begränsningar. Jag är inte säker på att det enbart är av godo för kunderna att vi inte får långtidslagra data om dem. Livet går upp och ner för oss alla, och ibland är det ekonomin som drabbas.

– I ett sådant läge skulle vi kunna komma med bra erbjudanden på våra basvaror, eller om vi tar finanssektorn som exempel erbjuda mer rådgivning och liknande stöd tills familjen kommer på fötter igen.

Du är ansvarig för en av de största AI-investeringarna i svenskt näringsliv. Vilka är dina förebilder?

 – Det är lustigt, när man står mitt i det så tänker man inte på det så. Jag kommer från en familj med stark entreprenörsanda och de betyder jättemycket för mig. Ska jag ta någon utanför familjen så är det Angela Merkel. Hon är teknisk fysiker som jag och helt enkelt supercool, säger Anna Baecklund.

16 mars 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto Jessica Gow, Ica

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng