Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

1177-chatt granskas

Chatten på 1177 Vårdguiden har påverkat arbetsmiljön både positivt och negativt. En ny undersökning visar att sjuksköterskors tidspress har minskat och miljön upplevs som lugnare, men samtidigt finns det utmaningar med parallella chattar och att chatten inte kan användas av alla. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 11 november 2020 digit

1177 Chatt

 Den största risken som vi ser det är att man i den här typen av digitalisering glömmer bort de personer som av olika skäl inte kan chatta utan som behöver tala med en sjuksköterska. Alla har inte tillgång till en dator, kan inte språket eller har en funktionsvariation som gör att det inte är möjligt. Chatten kan vara ett komplement, men vi behöver fortsätta ha många kanaler in till vården eftersom att vi lever i ett heterogent samhälle, säger Åsa Cajander, professor vid institutionen för informationsteknologi, Uppsala universitet.

Under 2019 genomförde Region Uppsala ett pilotprojekt där man gjorde det möjligt för patienter att logga in säkert, registrera upplevda symtom och därefter chatta med sjuksköterskor på 1177 Vårdguiden. Syftet var att öka effektiviteten i vårdens rådgivning, samt att vid behov kunna ge patienter möjligheten att komma i kontakt med läkare.

Mindre stress och tidspress

Resultaten är blandade. Övergången har gjort att sjuksköterskor upplevt mindre tidspress under perioden, vilket kan ha att göra med att inte lika många patienter kontaktade 1177 via chatt som via telefon. De erfor också en mindre känslomässig stress då det kändes lättare att hålla distans.

Sjuksköterskorna uppfattade det dock som stressande att chatta med många patienter parallellt, och att inte veta hur många som var på väg in och som kommer att starta en chatt med dem. Ibland kände de även stress över att behöva vänta på patientens svar i flera timmar.

Det är svårt att uttala sig om chatten ökade effektiviteten eftersom det var ett nytt arbetssätt vilket alltid tar tid att lära sig med nya system, och också att antalet patienter inte var så stort vilket eventuellt bidrog till att sjuksköterskorna valde att låta varje patient ta lite mer tid, säger Åsa Cajander.

Källa: Uppsala universitet

Senaste nytt

Nätfiske med paket

15 januari 2021

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Kommuner ikapp 2035

14 januari 2021

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.

Lämnar VMware för Intel

14 januari 2021

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Hundens nya vän

14 januari 2021

En uppkopplad dörr låter din hund springa in och ut ur huset som den vill, utan att du behöver vara hemma. 

Svensk sand i 3D

13 januari 2021

Idag används sand från Tyskland i 3D-skrivare, trots att svensk sand skulle innebära en bättre kvalitet till en lägre kostnad och ökad hållbarhet. Det konstaterar ett forskningsprojekt vid Rise.

Toan kollar din hälsa

13 januari 2021

Det japanska företaget Toto har tagit fram en Wellness Toilet som kontrollerar användarens avföring och analyserar personens hälsa, varje gång toaletten används.