Data mot halka
Trafikverket använder anonymiserad fordonsdata från vanliga bilar som är ute och åker. På så vis samlar man in hela 200 miljoner mätpunkter istället för 300 stycken, vilket var siffran myndigheten fick in tidigare.
– Tack vare stora mängder data får Trafikverket ny kunskap som gör det enklare att bedöma om kraven i underhållskontrakten är optimerade ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, säger Christian Eriksson, enhetschef vägunderhåll på Trafikverket.
Vi börjar närma oss tiden på året då det är svårt att veta när och var det är halt. För Trafikverket innebär det stora utmaningar i att hålla vägarna framkomliga utan att ploga och salta i onödan.
För att underlätta arbetet samlar myndigheten in anonymiserad fordonsdata från vanliga bilars säkerhetssystem. På så sätt kan Trafikverket se exakt var och när det är halt, vilket gör att man inte behöver sätta in åtgärder på en hel vägsträcka. Det nya tillvägagångssättet är även bra för miljön då man kan optimera resurserna på ett smartare sätt.
Sverige är världsledande
Under 2019 samlade Trafikverket in 200 miljoner mätpunkter i sju pilotområden i Mälardalen och Västsverige. De geografiskt utspridda bilarna bidrar till en mer heltäckande bild av väglaget, menar Trafikverket.
– Det här är ett mycket lyckat projekt och Sverige är världsledande. Tekniken har börjat spridas runt om i världen och många använder vårt projekt som referens, säger Christian Eriksson.
Under kommande vinter ska Trafikverket få in data från alla Volvo-bilar som tillhandahåller tekniken, och fler fordonsaktörer är på väg. Trafikverket utökar även projektet med nya parametrar och med data från Luleå-regionen för att se till att alla former av vinterväglag testas.
Källa: Trafikverket
Läs mer om ämnet: