Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Snabbladd för elbilar

Elbilsparkering

Om Sverige ska ha 1 miljon elbilar 2030 så krävs det snabb och smart laddning av bilarna. En KTH-student kan ha knäckt koden och har tagit fram en lösning som har fått godkänt från Svenska kraftnät.

– Genom att skjuta upp laddningen av bilarna till exempel till klockan 23 på kvällen, när elförbrukningen är lägre och elen billigare, minskar laddningskostnaden med 10 till 20 procent, säger Jacob Dalton, som lanserade innovationen i sin masterexamen vid KTH. 

För att nå målet med 70 procent minskade utsläpp i transportsektorn 2030 räknar Vattenfall med att det krävs ungefär 1 miljon elbilar i Sverige. Av den orsaken är det viktigt att kunna reglera frekvensen i elnätet, därför att om alla bilar laddas samtidigt ställer det höga krav på elnätets kapacitet.

Tillgång och efterfrågan

Elkraftsystemet behöver en balans mellan tillgång och efterfrågan. I dagsläget är det kundernas efterfrågan som styr och tillgången på el som kontrolleras, men i och med att förnybar energi, exempelvis sol och vind, inte kan stängas av behöver man börja kontrollera efterfrågan istället. Det menar Jacob Dalton och det är här som hans examansarbete kommer in.

– Laddningen slås av och på automatiskt på ett optimerat och orkestrerat sätt för att stabilisera elnätet. Det här är en nyckelbit i pusslet för att åstadkomma 100 procent förnybar energi. Om vi ska nå dit måste vi göra just detta, kontrollera flexibel förbrukning. 

Förenklat kan man säga att lösningen går ut på att elbilsbatterierna laddas när tillgången på el är hög och laddningen stängs av när tillgången på el är låg. Laddningskonceptet lämpade sig väl för elbolaget Tibber som numera kör det skarpt mot kunder som vill minska sin elkonsumtion, och där Jacob Dalton nu arbetar. 

I dagsläget är det omkring 1 000 elkunders billaddare i mitten av Sverige som nyttjas samtidigt för att balansera elnätet. Laddningskostnaden kan bli ännu lägre om fler bilar ansluter sig.

Källa: KTH

9 september 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Senaste nytt