Blekinges nya skydd

Region Blekinge 960640

Region Blekinge använder sig av ett paraplyverktyg för att övervaka nätverk, göra prestandamätningar och hantera larm och analyser i realtid. Lösningen ska avlasta servicedesk och på sikt även skydda för yttre hot. 

Tanken är att vi ska veta om felen innan användarna hör av sig, så att servicedesk inte behöver svara på samma fråga 50 gånger i rad. Istället kan vi nu jobba proaktivt och informera användarna direkt när vi märker att något är fel, exempelvis när nätet har gått ned, säger Jens Svendsen, drifttekniker, Region Blekinge.

Region Blekinge behövde investera i ett nytt övervakningsverktyg, när den gamla miljön blev utdaterad. Regionen gjorde då en undersökning och frågade servicedesk och systemförvaltare vad de saknade i sitt dagliga arbete, och efter att svaren kom in föll valet på IBM:s Netcool. 

Vi önskade ett paraplyverktyg som kunde samla in larm och varningar från våra befintliga övervakningssystem, exempelvis Vrealize. Då kom vi fram till att Netcool passade oss bäst.

Nu ska det vara lätt att få kontroll då layouten i verktyget tillåter användarna att göra egna vyer, ända ned på personnivå om man vill.

Man kan bygga upp det lite hur man vill, exempelvis skapa kartor med alla våra switchar ute i länet och kommer det ett larm på en switch lyser det rött. Det blir lätt att övervaka för service desk och systemförvaltare som kan hantera larmen omgående.

Utöver ökad proaktivitet och kontroll tror Jens Svendsen att regionen på sikt även kan minska sina utgifter.

Nertid på ett system eller nät kostar massa pengar. Vi kan behöva skicka hem patienter som skall undersökas och avdelningarna förlorar tid när de inte kan dokumentera, leta i journaler och så vidare. Sådana störningsmoment kan minska med Netcool.

Svendsen Mindre

Jens Svendsen, drifttekniker, Region Blekinge.

Vilka nackdelar finns?

Verktyget kan vara en aning komplicerat. Men jag och en kollega ska gå en utbildning där vi hoppas på att kunna lära oss det som vi ännu inte känner till.

Finns det utvecklingsmöjligheter?

Det gör det absolut. De tekniska systemförvaltarna vill ha mer översyn i verktyget, så det ska vi fixa. Dessutom ska vi göra så att service desk och systemförvaltare får de bra larmen men inte de ointressanta, vilket kräver lite städning och utbildning. Det kommer nästan dagligen frågor från tekniska systemförvaltare om man kan övervaka detta i Netcool, så de har förstått vikten av att kunna övervaka och ha allt i samma system.

Vi ser också en framtid där Netcool skyddar mot yttre hot. Det har vi inte hunnit få till än men det kommer.

14 september 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonsäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng