Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Bolidens smarta arbetsplats

Boliden använder arbetsplats som tjänst, vilket innebär att flera delar av den digitala arbetsplatsen levereras i samma tjänst. För gruvbolaget innebär det bättre omvärldsbevakning, minskad arbetsbelastning och sänkta utgifter. 

Hanteringen av datorer, som att beställa, installera rätt mjukvara och konfigurera olika inställningar för varje användare, tog tidigare mycket tid för vår personal. Nu överlåter vi ansvaret till en leverantör som tar hand om allt, säger Emelie Lundberg, manager end user experience, Boliden.

Arbetsplats som tjänst slår ihop fler olika delar kring den digitala arbetsplatsen i en och samma tjänst, till exempel molnlösningar, dator, bildskärm, applikationer, tangentbord och mus, från en och samma leverantör. Direkt när en anställd får en ny dator ska den vara redo att börja arbeta med.

Alla anställda på Boliden har sina datorer i tre år, sedan byts hårdvaran ut. På så sätt menar Emelie Lundberg att Boliden håller sin maskinpark fräsch och att det är sällan en dator kraschar.

 Tjänsten innebär en mindre arbetsbelastning på våra tekniker och mindre hantering av oförutsedda fel. Om en äldre enhet går sönder och förlorar all data kan det bli både kostsamt och oproduktivt för den anställde. Men det händer sällan nu.

Dessutom, när du får en ny dator vet du kan förvänta dig eftersom innehållet i stort sett är identiskt med den gamla och det är bara hårdvaran som är ny.

Frigör tid

Att lägga över ansvaret till en leverantör innebär inte bara att Boliden frigör tid internt, utan även en ökad kostnadseffektivitet.

Leverantören följer upp vad som händer på marknaden och bevakar om enheter börjar bli utdaterade. Att ha en egen anställd som gör den biten skulle vara tidskrävande.

När många kunder delar på kompetens blir det också billigare. Istället för att en person på ditt företag med specialistkompetens bevakar plattformen kan en person hos leverantören göra samma sak och ha koll på mycket större volymer samtidigt, vilket gör det mycket billigare per maskin.

Vilka är nackdelarna?

Flexibliteten kan vara en nackdel. Om någon med specifika behov behöver exempelvis en mer avancerad workstation får man ordna det vid sidan av, men det går att anpassa tjänsterna efter behoven. Vi kör ett standardpaket som har fyra olika datorer att välja mellan, men det går att ha många fler om man vill. Behov som dyker upp brukar kunna ordnas.

En viktig del om man ska köra arbetsplats som tjänst är även att få med sig medarbetarna. Om it-avdelningen känner att de tappar kontrollen och potentiellt blir oroliga över sitt jobb, skulle det vara svårt med denna typ av tjänst.

Vi har lyckats få med alla och de tycker att det är skönt när någon annan tar hand om arbetsplatsdelarna. Som användare spelar det ju ingen roll vem som sköter om datorn, så länge den uppfyller personens behov. Men det är viktigt att hela organisationen är med på premissen så att alla hjälps åt att göra tjänsten bra. Den bygger mycket på återkoppling, så ärlighet och bra samarbeten är viktigt.

För Emelie Lundberg och hennes kollegor har användandet av tjänsten även inneburit roligare arbetsdagar.

Bakgrundsjobb där det upplevs som att it mest är till besvär har bytts ut mot ett arbete med fokus på användarvänlighet och mer positiv respons, säger Emelie Lundberg. 

17 augusti 2020 Uppdaterad 20 november 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Tomas Westermark, Boliden

Rekommenderad läsning