Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Hultafors mäter framgång

Allt började 1883 med att en ung ingenjör uppfann tumstocken. Idag är Hultafors group en världsomspännande koncern med en rad välkända varumärken och med den senaste expansionen i USA behövs en it-avdelning som arbetar agilt och nära verksamheten.

Text elisabeth nore Foto adobestock, Fredrik Kron 7 januari 2020 digit

– Vi har gjort en omorganisation ganska nyligen och flyttat det som var it-avdelningen till en ny avdelning som också innehåller kvalitet och miljö. Det här blir stora delen där vi försöker samla det här omfånget och hitta en strategisk väg framåt. Dessutom lanserar vi just nu Hultafors verktyg i USA och att vi kliver in i Nordamerika är lite unikt, säger Erik Rosenberg, Senior Process Specialist på Hultafors Group.

– Vi har gjort två strategiska förvärv. Under förra året tog vi in Johnson Level, som bland annat gör vattenpass och nu har vi också tagit in CLC som också ligger i samma gren som Hultafors Groups verktyg. Där kommer vi satsa mer på att få ut ett större sortiment till större kunder. Där är vi precis i starten.

Hur påverkar det it-delen?

– Direkt inte alls, men självklart ska vi integrera dessa bolag och de ska komma in i vår av applikationer och tjänster.

Hur kan det se ut?

– Vi har lite olika steg, dels en lätt integration och dels en stegvis integration där vi plockar med O365 som vi har valt för mejl och fildelning och liknande. I nästa steg börjar vi göra affärstransaktioner, alltså Electronic Data Interchange, EDI-kopplingar, mellan systemen. Sista delen är om vi byter eller skiftar affärssystem.

Hur ser it-avdelningen ut om två år?

– Vi arbetar närmare verksamheten, men framförallt handlar det om att vi behöver bli bättre på att kravställa våra tjänster och vi behöver bli mer agila. Vi har sett att det funkar ganska bra, men inte hela vägen och det blir för trögstyrt i verksamheterna. Ska vi få fart i detta behöver det aggregeras med ett agilt tänkande, det gäller framförallt kring arbetsplatsen.

Hur kan det ske?

– Vi har en väg framför oss där vi sneglar mycket på ITIL, Information Technology Infrastructure Library och vi har sagt att vi strategiskt behöver ta både oss och våra it-leverantörer från att vara reaktiva till att bli mer proaktiva. Vi börjar titta på ITIL-skalan uppåt där det handlar en del om att arbeta med utveckling längre upp. För att kunna klara den här delen och gå vidare måste vi ha ett agilt tänkande, det går inte annars. Det liknar lite vår tidigare situation när vi gick upp i molnet. Då var det lätt att se att om vi inte hade basen rätt, med nätverksinfrastruktur och så vidare, kunde inte heller applikationerna följa med.

Rekommenderad läsning

pojke vid ribbstol tittar in i kamera med barn i bakgrunden.jpg
video

Mölndals nya nätverk

5 dec 2018 digit

Mölndals stadsnät byggs om för att det ska bli lättare att ansluta nya enheter. På så sätt flyttas ansvar närmare verksamheterna som lättare kan välja enheter ur ett nyttoperspektiv, utan att man tummar på driftsäkerheten.

olika taxibilar står parkerade utanför hämtzon.jpg
video

Hejdå taxichaufför

9 dec 2019 digit

Om fem år finns robotiserade taxibilar i våra storstäder och bilar som kan parkera själva. För att självkörande bilar ska kunna hantera alla situationer krävs fortfarande många år för att testa tekniken. Det menar Jonas Ekmark, Zenuity.  

närbild på skor på campare i närbild när de går.jpg

Vagabonds väg framåt

25 nov 2019 digit

Skoföretaget Vagabond städar ut gamla system och förbereder för Microsofts senaste produkter. Med en global organisation och nya onlinebutiker ligger fokus för bolagets nya CIO Jesper Lagernäs på att bygga en proaktiv it-avdelning med smart infrastruktur.

morätter skurna och upplagt i ett mönster.jpg

Så kom ST in i matchen

27 jan 2020 digit

På bara några år har fackförbundet ST vänt utvecklingen från digital ökenvandring till att vara en förebild för andra. Med visionen om it som tjänst följde också en bunt morötter i form av verktyg som Outlook och Onenote.

ikea-shop-front.jpg

3D-printat på Ikea

6 dec 2019 digit

Det finns mycket att vinna med 3D-printade metalldelar till industrins tillverkningsmaskiner. För Ikea ökar kvaliteten i tillverkningen med 20 procent, samtidigt som förbrukningen av kylvatten minskade med 86 procent. Det visar forskning vid Örebro universitet.

fronten på en gammal röd volvobuss.jpg

Volvos viktiga provtur

10 dec 2019 digit

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

talltoppar-960640.jpg
video

Fler svenska datacenter

7 nov 2019 digit

Under 2020 planerar Nodepole att lansera en miljömärkning av datacenter. Fossilfri energi och ett bra läge gör Sverige extra intressant för kommande anläggningar. Det menar Christoffer Svanberg på Nodepole.

tieto-bikupa-hsblivinglab.jpg

Det surrar om IoT

1 okt 2019 digit

Bisamhällen är en förutsättning för pollinering och biologisk mångfald. Nu installerar Tieto en uppkopplad bikupa vid HSB Living Lab i Göteborg. AI och IoT ska bidra till forskning och på sikt underlätta skötseln av bin.

lastbilar-volvo.jpg

Volvo lastar smart

15 nov 2019 digit

Volvo vill minska antalet transporter till Göteborgs innerstad. Målet är en minskning med 40 procent, vilket bland annat ska ske via digitala lösningar och omlastning i hubbar.