Hultafors mäter framgång

Allt började 1883 med att en ung ingenjör uppfann tumstocken. Idag är Hultafors group en världsomspännande koncern med en rad välkända varumärken och med den senaste expansionen i USA behövs en it-avdelning som arbetar agilt och nära verksamheten.

– Vi har gjort en omorganisation ganska nyligen och flyttat det som var it-avdelningen till en ny avdelning som också innehåller kvalitet och miljö. Det här blir stora delen där vi försöker samla det här omfånget och hitta en strategisk väg framåt. Dessutom lanserar vi just nu Hultafors verktyg i USA och att vi kliver in i Nordamerika är lite unikt, säger Erik Rosenberg, Senior Process Specialist på Hultafors Group.

– Vi har gjort två strategiska förvärv. Under förra året tog vi in Johnson Level, som bland annat gör vattenpass och nu har vi också tagit in CLC som också ligger i samma gren som Hultafors Groups verktyg. Där kommer vi satsa mer på att få ut ett större sortiment till större kunder. Där är vi precis i starten.

Hur påverkar det it-delen?

– Direkt inte alls, men självklart ska vi integrera dessa bolag och de ska komma in i vår av applikationer och tjänster.

Hur kan det se ut?

– Vi har lite olika steg, dels en lätt integration och dels en stegvis integration där vi plockar med O365 som vi har valt för mejl och fildelning och liknande. I nästa steg börjar vi göra affärstransaktioner, alltså Electronic Data Interchange, EDI-kopplingar, mellan systemen. Sista delen är om vi byter eller skiftar affärssystem.

Hur ser it-avdelningen ut om två år?

– Vi arbetar närmare verksamheten, men framförallt handlar det om att vi behöver bli bättre på att kravställa våra tjänster och vi behöver bli mer agila. Vi har sett att det funkar ganska bra, men inte hela vägen och det blir för trögstyrt i verksamheterna. Ska vi få fart i detta behöver det aggregeras med ett agilt tänkande, det gäller framförallt kring arbetsplatsen.

Hur kan det ske?

– Vi har en väg framför oss där vi sneglar mycket på ITIL, Information Technology Infrastructure Library och vi har sagt att vi strategiskt behöver ta både oss och våra it-leverantörer från att vara reaktiva till att bli mer proaktiva. Vi börjar titta på ITIL-skalan uppåt där det handlar en del om att arbeta med utveckling längre upp. För att kunna klara den här delen och gå vidare måste vi ha ett agilt tänkande, det går inte annars. Det liknar lite vår tidigare situation när vi gick upp i molnet. Då var det lätt att se att om vi inte hade basen rätt, med nätverksinfrastruktur och så vidare, kunde inte heller applikationerna följa med.

7 januari 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter elisabeth noredigit Foto adobestock, Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng