Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Coop kör obemannat

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.

Text Fredrik Adolfsson Foto Coop 2 juli 2020 digit

Gronsaker Coop

– Satsningen på obemannade butiker är ett sätt för oss att finnas på fler platser där vi ser potential. Samtidigt erbjuder vi en lösning för kunder som vill kunna besöka en Coop-butik oavsett tid på dygnet. Det blir även möjligt för oss att nå fler kunder under högsäsonger eller lov – på exempelvis skidorter eller under speciella evenemang. På sikt hoppas vi att pilotprojektet ska resultera i fler obemannade butiker runt om i vårt område, säger Meta Persdotter, vd på Coop Mitt. 

De två första butiksmodulerna kommer öppna i Gävle-området under hösten och blir startskottet på Coops satsning på obemannade butiker. Matkedjan vill möta efterfrågan i stadsdelar där det i dagsläget inte finns någon Coop-butik, i glesbygd och i turistområden, där de nya butikerna ska kunna erbjuda ett brett dygnet runt-sortiment. 

– Satsningen handlar om att fler ska kunna handla god mat när det passar dem. Detta är ett sätt för oss att tillsammans med våra medlemmar driva mat-Sverige framåt, skapa nya möjligheter för våra konsumenter och med hjälp av den digitala utvecklingen erbjuda en ny typ av shoppinglösning, säger Magnus Johansson, vd i Coop Sverige. 

Ny självscanning

För att den här butikslösningen ska vara möjlig har Coop utvecklat en ny självscanningsapplikation. I den kan kunden via mobilen själv scanna sina varor, betala för dem, samt få kvitto och kod för att ta sig ur självutcheckningen. Den kommer under sommaren att testas i en butik i Stockholm och i nästa steg öppnas upp för allmänheten.

– Sedan i höstas har vi jobbat stenhårt med vårt digitala erbjudande och vi utvecklar kontinuerligt nya smarta lösningar som underlättar våra kunders vardag. Vår nya applikation för självscanning är ett led i att ytterligare stärka vårt kunderbjudande, säger Magnus Johansson. 

Därefter finns potential att addera fler tjänster som kan öka mervärdet, exempelvis allergiinformation, innehållsförteckning och Coops nya hållbarhetsdeklaration. Butikskedjan tror även att man på ett smidigare sätt kan väva samman den fysiska och digitala shoppingen och nyttja leveransmöjligheterna som onlineshoppingen erbjuder.

– Vi ser en stor potential för självscanning med mobilen. När kunden kan scanna och betala själv kan de välja hur mycket tid de vill lägga på olika moment i butiken och i större utsträckning styra sin upplevelse, säger Magnus Johansson.

Källa: Coop

Senaste nytt

Molnhype av corona

25 november 2020

Under 2021 förväntas de globala investeringarna i det publika molnet öka med drygt 18 procent och därmed omsätta 305 miljarder dollar. Det menar analysföretaget Gartner.

Spioner i dammsugaren

25 november 2020

Den populära robotdammsugaren kan användas av hackare för att lyssna på dig i ditt hem. Trots att den saknar mikrofon.

Golfa med 3D-print

24 november 2020

Cobra har tillsammans med HP tagit fram världens första 3D-printade golfklubba. Lanseringen sägs vara början på stora förändringar inom sporten.

Revision av RPA

24 november 2020

När myndighetsbeslut tas av datorer ökar ofta effektiviteten och rättssäkerheten, men det sker för lite kontroll och uppföljning. Det visar en ny granskning gjord av Riksrevisionen.

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.