Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Klarnas tre trender

Massa Olika Prylar Mot Vit Bakgrund

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

– E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser. Den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta. Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Panik, chill, tillbaka till verkligheten

Klarna hanterar uppskattningsvis hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel och det är med hjälp av dessa data som de har tagit fram rapporten Klarnas e-handelspuls: maj 2020.

Under bunkringsfasen ökade trycket på vardagsinköp från dagligvaruhandeln och från apotek. En annorlunda peak infann sig när många önskade byta till sommardäck tidigare än annars.

I slutet av mars började, framförallt personer under 35, att köpa och konsumera betydligt mer böcker, film och musik medan personer över 76 år fortsatte att handla mat- och apoteksvaror.

Först mot slutet av april började varor, som tidigare hade bortprioriterats att bli populära igen, till exempel kläder, skor och sportutrustning.

Två år på två månader

En annan trend som Klarna kan se är att personer över 56 har ökat sitt handlade med 10 procent de senaste två månaderna och står idag för ungefär en femtedel av den totala e-handeln. Enligt Klarnas beräkningar är det en ökning som åldersgruppen, under vanliga omständigheter, skulle ha tagit två år att uppnå.

– Coronaviruset accelererade trenden att äldre tar en större andel av nätköpen, motsvarande närmare två års tillväxt på ett par månader. Många äldre som nu upptäcker fördelarna med e-handeln kommer att fortsätta shoppa på nätet i högre utsträckning i framtiden.

Populära varor under de tre coronamånaderna

2-15 mars: Mat & dryck, Hälsa & skönhet, Bildelar och -tillbehör
16 mars - 12 april: Underhållning, Barnprodukter, Hem & trädgård, Erotiska produkter
13 april - 10 maj: Mode, Sport & Fritid, Smycken & accessoarer, Hem & trädgård

Källa: Klarna

18 maj 2020 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Senaste nytt

IBM först med 2-nanometers chip

7 maj 2021

IBM uppger att bolaget har lyckats skapa världens första 2-nanometers chip. Den nya tekniken ska bland annat kunna innebära längre batteritid för mobiltelefoner och bättre prestanda i datorer.

Google vill ha tillbaka medarbetarna

7 maj 2021

Google-anställda bör vara på kontoret tre dagar i veckan, med start i september i år. Det skriver CEO Sundar Pichai i ett mejl till sina medarbetare. 

Vaccinpass med öppen källkod

6 maj 2021

Öppen källkod kan bli nyckeln till Sveriges vaccinationsbevis som kommer ingå i tjänsten Gröna beviset. Nu hoppas DIGG att ett Hack for Sweden-event kan hjälpa till att hitta lösningar för en svensk e-legitimation.

Trump startar egen plattform

5 maj 2021

När Donald Trump kastades ut från Twitter och Facebook sades det att han skulle komma tillbaka med en egen sociala mediekanal. Nu lanseras From the Desk of Donald J Trump. I samma veva har Facebook beslutat att ex-presidenten inte får tillbaka sitt konto på plattformen.

Fertilitetsappar följer inte GDPR

5 maj 2021

Graviditetsappar delar information om kvinnornas hälsa och sexliv utan deras medgivande och nu efterlyser forskare från bland annat Umeå universitet en bättre hantering av datan i enlighet med GDPR.

Hemleverans av drönare hyllas

4 maj 2021

För första gången får drönare beröm när privatpersoner svarar på frågor om hur de upplever att leveransen har fungerat när varorna kommer hem till dem med hjälp av en drönare. Det visar en undersökning från USA.