Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klarnas tre trender

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 maj 2020 digit

Massa Olika Prylar Mot Vit Bakgrund

– E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser. Den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta. Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Panik, chill, tillbaka till verkligheten

Klarna hanterar uppskattningsvis hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel och det är med hjälp av dessa data som de har tagit fram rapporten Klarnas e-handelspuls: maj 2020.

Under bunkringsfasen ökade trycket på vardagsinköp från dagligvaruhandeln och från apotek. En annorlunda peak infann sig när många önskade byta till sommardäck tidigare än annars.

I slutet av mars började, framförallt personer under 35, att köpa och konsumera betydligt mer böcker, film och musik medan personer över 76 år fortsatte att handla mat- och apoteksvaror.

Först mot slutet av april började varor, som tidigare hade bortprioriterats att bli populära igen, till exempel kläder, skor och sportutrustning.

Två år på två månader

En annan trend som Klarna kan se är att personer över 56 har ökat sitt handlade med 10 procent de senaste två månaderna och står idag för ungefär en femtedel av den totala e-handeln. Enligt Klarnas beräkningar är det en ökning som åldersgruppen, under vanliga omständigheter, skulle ha tagit två år att uppnå.

– Coronaviruset accelererade trenden att äldre tar en större andel av nätköpen, motsvarande närmare två års tillväxt på ett par månader. Många äldre som nu upptäcker fördelarna med e-handeln kommer att fortsätta shoppa på nätet i högre utsträckning i framtiden.

Populära varor under de tre coronamånaderna

2-15 mars: Mat & dryck, Hälsa & skönhet, Bildelar och -tillbehör
16 mars - 12 april: Underhållning, Barnprodukter, Hem & trädgård, Erotiska produkter
13 april - 10 maj: Mode, Sport & Fritid, Smycken & accessoarer, Hem & trädgård

Källa: Klarna

Senaste nytt

Robot dödar virus

26 november 2020

En robot utrustad med UVC-strålning kan bli en god hjälp för att förhindra spridning av till exempel corona på sjukhus. Roboten är utvecklad av forskare vid Örebro universitet och bygger på öppen källkod och 3D-printat material.

Trendbrott för mobiler

26 november 2020

Försäljningen av mobiler i Europa, Mellanöstern och Afrika landade på drygt 93 miljoner enheter under årets tredje kvartal. Det är en ökning med 2,1 procent jämfört med samma kvartal förra året, och ett trendbrott under 2020.

Angripen av AI

26 november 2020

Cyberkriminella tar hjälp av AI för att begå brott, bland annat används AI för social manipulering, ransomwareattacker och för att skapa deep fakes. Det visar en ny rapport från Europol.

Molnhype av corona

25 november 2020

Under 2021 förväntas de globala investeringarna i det publika molnet öka med drygt 18 procent och därmed omsätta 305 miljarder dollar. Det menar analysföretaget Gartner.

Spioner i dammsugaren

25 november 2020

Den populära robotdammsugaren kan användas av hackare för att lyssna på dig i ditt hem. Trots att den saknar mikrofon.

Golfa med 3D-print

24 november 2020

Cobra har tillsammans med HP tagit fram världens första 3D-printade golfklubba. Lanseringen sägs vara början på stora förändringar inom sporten.