Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klarnas tre trender

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 maj 2020 digit

Massa Olika Prylar Mot Vit Bakgrund

– E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser. Den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta. Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Panik, chill, tillbaka till verkligheten

Klarna hanterar uppskattningsvis hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel och det är med hjälp av dessa data som de har tagit fram rapporten Klarnas e-handelspuls: maj 2020.

Under bunkringsfasen ökade trycket på vardagsinköp från dagligvaruhandeln och från apotek. En annorlunda peak infann sig när många önskade byta till sommardäck tidigare än annars.

I slutet av mars började, framförallt personer under 35, att köpa och konsumera betydligt mer böcker, film och musik medan personer över 76 år fortsatte att handla mat- och apoteksvaror.

Först mot slutet av april började varor, som tidigare hade bortprioriterats att bli populära igen, till exempel kläder, skor och sportutrustning.

Två år på två månader

En annan trend som Klarna kan se är att personer över 56 har ökat sitt handlade med 10 procent de senaste två månaderna och står idag för ungefär en femtedel av den totala e-handeln. Enligt Klarnas beräkningar är det en ökning som åldersgruppen, under vanliga omständigheter, skulle ha tagit två år att uppnå.

– Coronaviruset accelererade trenden att äldre tar en större andel av nätköpen, motsvarande närmare två års tillväxt på ett par månader. Många äldre som nu upptäcker fördelarna med e-handeln kommer att fortsätta shoppa på nätet i högre utsträckning i framtiden.

Populära varor under de tre coronamånaderna

2-15 mars: Mat & dryck, Hälsa & skönhet, Bildelar och -tillbehör
16 mars - 12 april: Underhållning, Barnprodukter, Hem & trädgård, Erotiska produkter
13 april - 10 maj: Mode, Sport & Fritid, Smycken & accessoarer, Hem & trädgård

Källa: Klarna

Senaste nytt

Nästan enligt plan

25 maj 2020

Kommunala huvudmän är bättre på att ta fram digitaliseringsplaner för sina skolor. Men tre av tio, av alla som tagit fram en handlingsplan, har inte följt upp den under det senaste året. Det visar en ny undersökning från Skolverket. 

Sveriges första 5G

25 maj 2020

Tele2 har aktiverat Sveriges första publika 5G-nät i Stockholm, näst på tur är Göteborg och Malmö. Även Telia och Tre arbetar med införandet av tekniken. 

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.