Coop kör obemannat

Gronsaker Coop

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.

– Satsningen på obemannade butiker är ett sätt för oss att finnas på fler platser där vi ser potential. Samtidigt erbjuder vi en lösning för kunder som vill kunna besöka en Coop-butik oavsett tid på dygnet. Det blir även möjligt för oss att nå fler kunder under högsäsonger eller lov – på exempelvis skidorter eller under speciella evenemang. På sikt hoppas vi att pilotprojektet ska resultera i fler obemannade butiker runt om i vårt område, säger Meta Persdotter, vd på Coop Mitt. 

De två första butiksmodulerna kommer öppna i Gävle-området under hösten och blir startskottet på Coops satsning på obemannade butiker. Matkedjan vill möta efterfrågan i stadsdelar där det i dagsläget inte finns någon Coop-butik, i glesbygd och i turistområden, där de nya butikerna ska kunna erbjuda ett brett dygnet runt-sortiment. 

– Satsningen handlar om att fler ska kunna handla god mat när det passar dem. Detta är ett sätt för oss att tillsammans med våra medlemmar driva mat-Sverige framåt, skapa nya möjligheter för våra konsumenter och med hjälp av den digitala utvecklingen erbjuda en ny typ av shoppinglösning, säger Magnus Johansson, vd i Coop Sverige. 

Ny självscanning

För att den här butikslösningen ska vara möjlig har Coop utvecklat en ny självscanningsapplikation. I den kan kunden via mobilen själv scanna sina varor, betala för dem, samt få kvitto och kod för att ta sig ur självutcheckningen. Den kommer under sommaren att testas i en butik i Stockholm och i nästa steg öppnas upp för allmänheten.

– Sedan i höstas har vi jobbat stenhårt med vårt digitala erbjudande och vi utvecklar kontinuerligt nya smarta lösningar som underlättar våra kunders vardag. Vår nya applikation för självscanning är ett led i att ytterligare stärka vårt kunderbjudande, säger Magnus Johansson. 

Därefter finns potential att addera fler tjänster som kan öka mervärdet, exempelvis allergiinformation, innehållsförteckning och Coops nya hållbarhetsdeklaration. Butikskedjan tror även att man på ett smidigare sätt kan väva samman den fysiska och digitala shoppingen och nyttja leveransmöjligheterna som onlineshoppingen erbjuder.

– Vi ser en stor potential för självscanning med mobilen. När kunden kan scanna och betala själv kan de välja hur mycket tid de vill lägga på olika moment i butiken och i större utsträckning styra sin upplevelse, säger Magnus Johansson.

Källa: Coop

2 juli 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Coop

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng