VMware som en startup

VMware är som ett startup-bolag, digitala lösningar har aldrig varit viktigare och de bästa männen finns inom it-branchen. Det konstaterar Marie Berner Moberg, Sverigechef VMware i Voisterpodden, tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Voisters Elisabeth Nore. Dagen till ära inleds Voisterpodden med skönsång av Kalle.  

 – Jag har varit på VMware i sju månader och det känns superbra. Det är otroligt spännande och alla som börjar på VMware brukar säga att han eller hon började precis vid rätt tillfälle, men de har fel, för det var jag som gjorde det, säger Marie Berner Moberg, Sverigechef på VMware.

Varför är det rätt tillfälle?

– Därför att vi nu kommer att kunna leverera fullskaliga multicloud-tjänster, från att ha revolutionerat servervirtualisering för att sedan ta det till det mjuka datacentret. Marknaden behöver nu nästa generations VMware med moderna applikationer och en plattform som på riktigt kopplar ihop utvecklare och driftstekniker. Det är så coolt tycker jag.  

Vad kännetecknar kulturen på VMware?

– Att det fortfarande finns en stark startup-känsla trots att vi har funnits i 20 år. Vi är ju förhållandevis små om man tittar på hur många kunder som använder våra produkter. Vi är ungefär 30 000 anställda och fortfarande ett innovativt och teknikdrivet bolag som snabbt kan byta inriktning. Det tycker jag är superspännande.

Känner du att du måste förändra ditt ledarskap när du kommer in på ett bolag?

– Ja, absolut. Det här är till exempel ett av de mest seniora teamen som jag har tagit över där också människor har varit med länge och varit med på startup-resan. När jag kom in insåg jag ganska tidigt att vi har en fantastisk portfölj och position på marknaden. Vi är ett grymt bra team i Sverige. Vi är 50 stycken som täcker hela Sverige, det är kanske färre än vad många tror.

Jag såg tidigt att det som tog oss hit inte kommer att ta oss vidare.

– Jag såg tidigt att det som tog oss hit inte kommer att ta oss vidare. Sverige har varit väldigt framgångsrikt länge under den tidigare ledningen, men nu behöver vi börja arbeta på lite annorlunda sätt, och det beror bland annat på att vi har fått en mycket bredare portfölj. Samarbete är A och O och det har jag trummat in mycket sedan jag började. Hur samarbetar vi och hur samarbetar vi i våra virtuella team? Hur får vi saker att hända och människor att hålla? Mycket handlar om att respektera sina kollegor i sådana här förändringar.

Har du några tips?

– Ja, vi har börjat strukturera arbetet för hur vi använder samarbetsplattformar och hur vi arbetar i dem. Vi hade en hel dag i slutet av förra året när vi gick igenom grunderna i samarbete och resultatet av det mynnade ut i ett ramverk som vi nu har satt upp för Sverige.

– Sedan har vi också börjat utse månadens medarbetare, där medarbetarna själva nominerar den person de tycker har arbetat bäst utifrån de värdeord vi har satt upp. Jag var lite tveksam till detta i början och undrade vad de skulle tycka. Men de är så engagerade och jag har börjat bli kontaktad spontant av personer som vill nominera någon av sina kollegor.

Du har ju arbetat på Dell i åtta år. Vad ser du för skillnader mellan Dell och VMware?

– Skillnaderna är ganska stora. Dell är ett fantastiskt bolag med en väldigt bra kultur, men de är väldigt många fler. Det är en stor organisation som befinner sig i en helt annan typ av bransch och måste kämpa mer för att diff­erentiera sig. På VMware behöver vi inte kämpa så mycket i det avseendet eftersom vårt erbjudande är förhållandevis unikt, men däremot är vi väldigt få som ska bära ut budskapet. I en perfekt värld skulle jag vilja klona organisationerna för att kunna få ut budskapet lättare och få kraften, energin och organisationen som Dell har bakom sig.

Hur ser du på balansen mellan samarbeten?

– Partners har alltid varit viktiga för oss men jag skulle säga att de är viktigare än någonsin nu eftersom vi måste få ut vårt budskap samtidigt som vår affär har blivit mer komplex. Tidigare sålde vi i första hand licenser, men nu pratar vi om att driva transformationer hos kunden.

Det är kul att vara kvinna i it-branschen.

– Det är ett mycket större åtagande och kräver en annan kompetens hos våra partners. Vi behöver absolut titta på hur vi gör det bättre. Dell är en utav våra partners men vi har flera. Vi har även varit mycket hos HPE och vi arbetar mycket med de stora molntillverkarna. Jag tycker om VMwares strategi där vi är öppna för alla. Då är det viktigt att vara tydlig med vad som gäller för varje enskilt samarbete och för vilka kunder och att förutsättningarna sätts tidigt.

Hur pass djupt går du själv för att förstå VMwares teknologi?

– Jag har alltid sagt att jag fokuserar mer på affärerna och relationerna än tekniken, men under det senaste halvåret har jag ju behövt gå djupare i teknologin. Men mitt fokus är fortsatt vad tekniken möjliggör för kunderna och hur vi ser till att det fungerar.

– Det jag tycker är en av VMwares absoluta styrkor är att vi bygger allting på öppenhet och vi säkerställer att den här lösningen kommer att fungera idag. Den går att koppla ihop med det du redan har och det är anpassat för det du behöver imorgon eller det som du ännu inte vet att du kommer att behöva, och vi har väldigt många kunder som vittnar om att det fungerar.

På Dell drev du jämställdhetsfrågan mycket. Varför är det fortfarande så få kvinnor som väljer teknik tror du?

– Det är en bra fråga. Jag får ofta frågan om varför jag har valt it-branschen och då svarar jag att här finns de bästa männen. Jag tycker det är en fantastiskt inkluderande bransch. Det är kul att vara kvinna i it-branschen. Man blir väl emottagen och jag vill få in fler tjejer.

– Jag tror att en av begränsningarna är att många tror att du behöver vara väldigt tekniskt kunnig. Jag började min karriär med att sälja it-säkerhetslösningar. Det var nog ännu mer komplext än det vi gör idag. När jag satt på ett kundmöte hade jag med mig en tekniker som dök ner i tekniken och ibland upplevde jag att kunden var helt borttappad och försökte koppla tillbaka till hur lösningen kunde hjälpa kunden, och hade mer fokus på honom eller henne.

– Jag har anställt många kvinnor under åren och fortsätter med det på VMware. Här har vi två systemingenjörer och det tycker jag är jättehäftigt, att se att tjejer också tar sig in i de positionerna och inte bara inom sälj. Så vi behöver absolut fler tjejer i it-branschen.

Ofta kan tjejer tappa teknikintresse redan i lågstadiet. Vad tror du man kan göra åt det?

– Jag tror att man ska ut i skolorna mer. Jag hoppas att det blir en förändring nu för barnen som växer upp i digitaliseringens ålder och att det blir mer av en självklarhet. Min dotter berättade för mig att hon hade programmering när hon gick i fyran, vilket jag inte hade någon aning om. Hon programmerade en gubbe som hoppade, och det var inte något konstigt för henne utan en del av hennes vardag.

Det är alltså viktigt att visa vad teknologin kan möjliggöra?

– Ja, precis, och det är det jag själv alltid har drivits av. Och det är också det som jag tycker är häftigt på VMware med våra lösningar.

Uppfattar du att ledningsgrupper och verksamhetschefer har mod att fatta beslut när det är svårt att veta var besluten kommer att ta deras organisation?

– Man måste vara modig att välja och idag det är många som inte riktigt vågar. Vi besökte nyligen ledningen för en av Sveriges banker och de undrade om de riskerade att låsa in sig om de valde VMware. Då blev både jag och vår Europachef ställda, eftersom det absolut inte är så. Jag tror på att välja en plattform som möjliggör flera vägval framåt, för vi vet inte vilka vägval vi behöver göra de kommande åren.

marie vmware podd proffe.jpg

Marie Berner Moberg, Sverigechef VMware.

Hur kan it och digitalisering hjälpa oss i den rådande coronasituationen?

– Ett av VMwares ledord är force for good och i den här situationen har vi verkligen kunnat bevisa det. Ett sjukhus har kontaktat oss och sagt att de behöver hjälp att säkerställa att deras medarbetare kan koppla upp sig på ett säkert sätt utanför sjukhuset. Mitt team har jobbat på otroligt bra för att lösa det och sådant ger mig energi i det här fruktansvärda läget.

– Vi har haft ett sjukhus i Spanien som behövde redundans i sitt datacenter och vi kämpar på och hjälper. Jag blir nästan rörd och älskar kraften som kommer i dessa situationer. Jag tror att alla känner sig lamslagna, rädda och kanske får lite panik. Men vi har lösningar för att hjälpa våra kunder och när vi känner att vi kan göra något, då känns det bra och gott.

Hur reflekterar du över att vi på ett mänskligt plan nu måste hitta ett nytt normalläge?

– Om jag går till mig själv är jag ett socialt djur och kan känna att vi måste skapa plattformar. Vi har liksom många andra skapat virtuella kaffemöten och virtuella AW-tillfällen.

Jag tänker också på vilken kraft som kommer komma till samhället och vilken energi vi kommer få av att mötas igen när vi kommer ur den värsta perioden.

22 april 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto Adobestock, VMware

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng