Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Bättre trafik i norr

en stig i en björkskog.jpg

Segment routing ska få trafiken norr om Dalälven att ta smidigare vägar i fibernätet. Med den nya tekniken kan Norrsken bli bland de första i Norden att hantera sina kunders trafik effektivare och utnyttja kraften i näten på ett optimalt sätt.

– För 20 år sedan var det inte så hett att bygga kommunikationslösningar norr om Stockholm. Därför gick en några aktörer ihop och skapade Norrsken, säger Henrik Palin, teknikansvarig på Norrsken.

Älgvandring och trafikflöden

Norrsken bygger inte några egna fysiska nät, utan erbjuder sina kunder olika typer kapacitet i hyrda fibernät och har lösningar med trafikstyrning utifrån kundens behov av redundans, låg fördröjning och storleken på trafik som ska skickas.

Kunderna består framförallt av operatörer och stora bolag, till exempel använder SVT Norrskens tjänster för slow tv, som Älgvandringen.

– Vårt mål är att effektiv styra våra kunders trafik samtidigt som det är viktigt att utnyttja vår plattform optimalt. I vår nuvarande plattform innebär det omfattande konfigurationer, då olika kunder har olika krav på sina förbindelser. För att underlätta arbetet satsar vi nu därför på segment routing.

Norrsken kommer förhoppningsvis att bana väg i Sverige.

Segment routing som smarta kartor

Segment routing kan jämföras med smarta kartor som många använder när de kör bil. I traditionella nätverksmiljöer hanteras datatrafik på samma sätt som om du kör bil mellan två orter utan dessa kartor. Du vet vart du ska, men du har ingen aning om vägens skick eller hur många bilar som åker samtidigt som du.

Med segment routing vet du precis vilken väg som är bäst för dig, innan du åker iväg, och vilka delar av vägen där det är vägarbete, halka eller köer. Med den informationen kan du göra det bästa vägvalet.

– Om vi har ett protokoll som bara räknar hur många hopp trafiken gör, det vill säga hur många routrar den passerar, kan det ibland bli fel. Vi kanske vill skicka trafik mellan Stockholm och Sundsvall, men om det är flera hopp däremellan tar trafiken istället en omvägen via Östersund om det är färre hopp. Det är inte önskvärt eftersom det blir en onödig omväg.

Spretigare nät

Med det nya systemet är förhoppningen att Norrsken får en bättre möjlighet att anpassa sina förbindelser med en enklare hantering, vilket får som följd att det finns möjlighet att bygga nät med fler förgreningar på en större yta, utan att det innebär en ökad arbetsbelastning för trafikingenjörerna.

Segment routing är en standard som hela branschen har tagit fram. Med en mjukvara som är enkelt uppbyggd och som känner till rutterna och vägarna i nätet, krävs mindre hårdvara, vilket i sin tur minskar strömförbrukning i de nya routrarna.

– Vi får en skalbar lösning som ersätter det traditionella trafikingenjörsarbetet. Vi har testat allt i labbmiljö och fått grönt ljus och om allt går som vi tänkt är vi i full drift under 2020. Globalt sett nyttjar många stora operatörer och datacenter tekniken, men i Norden är det inte många som har tagit det steget. Förhoppningsvis kommer Norrsken att bana väg i Sverige.

Norrsken

Norrsken startade för 20 år och erbjuder datakommunikation via fibernät. Ägarna är stads- och energinätsbolag i Dalarna, Gävleborg, Västernorrland och Västerbotten.

21 april 2020 Uppdaterad 3 juni 2020 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning