Bättre Ica med devops
Från 36 dagar till tre. När Icas team började med devops sjönk tiden för hanteringen av infrastruktur med över 90 procent. Nu står andra delar av koncernen redo att jobba på ett liknande sätt.
– Mina bästa tips för en lyckad devops-satsning är att få med sig ledningen, ha tålamod och skala upp först när ni är redo, säger Carolin Råd Juvas, chef för Continuous Delivery Center på Ica, under Women in Tech i Stockholm.
Telefonsamtalet
För ett och ett halvt år sedan fick Carolin Råd Juvas ett samtal från hennes kommande chef, som undrade om hon ville leda ett devops-team på Ica. Jobbet var något helt annat än hennes tidigare roll och förvirringen var stor när hon hörde alla nya ord som kastades runt i sitt nya team.
– De pratade om Elk, repository och piplines. Där och då var det helt klart utanför min bekväma zon.
Snabbare utveckling
Devops är en ihopskrivning av development och operations, det vill säga utveckling och drift, och poängen är att sammanfoga medarbetarna och ge dem möjlighet att arbeta som ett team och därmed snabbare utveckling.
Det är okej att göra fel så länge det går att dra lärdomar av det.
Med en it-avdelning med över 1 000 anställda, varav 150 digitala kollegor, både i form av mjukvarurobotar och medarbetare i olika länder verksamma i butiker, lager, apotek, bank och fastighetsbolag och lägg därtill att bolaget har varit verksamt i 100 år fanns det mycket att greppa för devops-teamet.
– Utmaningarna har tidigare innefattat många manuella steg i processerna, varierade behov i de olika segmenten, ett stort komplext it-landskap med både egna datacenter och molnbaserade tjänster, gamla applikationer som möter mikrotjänster och integrationer mellan dessa. Men även ett silobaserat arbetssätt mellan de olika utvecklingsteamen. Samtidigt vill våra kunder kunna använda våra tjänster på ett smärtfritt sätt.
En åttastegsraket
För att komma igång tog teamet fram en plan på åtta steg. Till att börja med handlade det om att identifiera och motivera omställningen utifrån ett affärsmässigt perspektiv. I steg två definierades vad devops innebär för Ica och vilka mål som skulle uppnås.
I ett tredje steg valdes vilka utvecklingsteam som skulle vara first movers, det vill säga team som är villiga att vara med och bidra i resan och agera ambassadörer.
– Det var i steg fyra som jag kom in i bilden och fick frågan om jag ville leda det team som skulle etablera Icas centraliserade devops-verktygskedja. Därefter satte vi sex mätvärden och mål inom två områden, arbetssätt och teknologi, som steg fem.
Efter en tids arbete kunde Carolin Råd Juvas bland annat konstatera att teamen uppnått en förbättring på 40 procent för lösningstid av incidenter och att den interna orderhanteringen av infrastrukturen hade sjunkit från 36 dagar till tre dagar.
Carolin Råd Juvas, chef för Continuous Delivery Center på Ica.
I steg sex genomfördes ett stort antal workshops för att hitta utvecklingsteamens största begränsningar. En av dem var behovet av att visualisera status på deras infrastruktur, vilket ledde till att Ica investerade i ett monitoreringssystem. Det förankrades sedan i steg sju genom att bestämma vilka verktyg, där monitoreringssystemet var ett, som Icas centraliserade devops verktygskedja ska bestå av.
Skala upp
Det sista och åttonde steget handlar nu om skala upp på bred front och med hjälp av ambassadörerna föra över kunskap och lärdomar till de nya teamen enligt en definierad accelerationsstrategi.
– Vi har lärt oss jättemycket. Det viktiga är att ge sitt team ansvar och att ingjuta förståelsen för att det är okej att göra fel så länge det går att dra lärdomar av det. I mitt team har vi också upprättat vad vi kallar Happy Friday. Om teamet är klart med alla så kallade story points innan sprinten är över kan de lägga sista dagen på innovation och lärande. Jag upplever att teamet blir mer fokuserat och går i mål som ett team, avslutar Carolin Råd Juvas.
Läs mer om ämnet: