Googles miljonbot

folk-pa-stan.jpg

Datainspektionen utfärdar en sanktionsavgift mot Google på 75 miljoner kronor. Sanktionen beror på att bolaget brister i hur de hanterar rätten att få sökresultat borttagna.

– Dataskyddsförordningen, GDPR, ökar kraven på organisationer som samlar in och hanterar personuppgifter och stärker enskildas rättigheter. En viktig sådan rättighet är möjligheten för enskilda att få sökresultat borttagna. Nu ser vi att Google brister i sitt sätt att hantera denna rättighet, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen.

2017 gjorde Datainspektionen en granskning av hur Google hanterar rätten för enskilda personer att få sina sökresultat borttagna. Det gäller i sökningar som innehåller personens namn där resultaten är irrelevanta, inkorrekta eller överflödiga. Myndigheten bad då Google ta bort ett antal sökträffar.

Ett år senare, 2018, inledde myndigheten en ny granskning då det visade sig att flera av sökresultaten fortfarande fanns kvar. Nu är inspektionen klar och Datainspektionen utfärdar en sanktionsavgift. Man är kritisk till att Google inte tagit bort två av de sökträffar som myndigheten beslutade om 2017.

Google informerar sajter

Datainspektionen utfärdar också en sanktionsavgift för Googles sätt att informera sajter när sökresultat tas bort. Det går nämligen till så att sajtägaren får reda på vilken sida det rör sig om och vem som har begärt att få sökresultatet borttaget. Det möjliggör ompublicering på webbsidan med en ny adress som igen kommer att visas vid Google-sökningar, vilket i praktiken eliminerar rätten att få sökresultat borttagna.

– I sitt webbformulär för borttagande informerar Google om att meddelanden skickas till sajtägare, på ett sätt som kan få enskilda att avstå från att utnyttja sin rätt att begära borttagande, vilket också undergräver effektiviteten av denna rättighet, säger Olle Pettersson, jurist på Datainspektionen. 

Google har inget rättsligt stöd för att informera berörda sajter vilket gör att Datainspektionen bötfäller dem även för detta. Bolaget har nu tre veckor på sig att överklaga Datainspektionens avgift.

Källa: Datainspektionen

11 mars 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonsäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT