Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Inga fler krockar

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

– Om vi kommer att ha många autonoma fordon på våra vägar, vill man varken att de krockar eller stockar sig. Genom att förstå hur vi kan kontrollera våra robotsvärmar för att bilda olika formationer, kan vi också förstå hur vi skulle kunna kontrollera flottor av autonoma fordon och hur de interagerar, säger Michael Rubenstein, ingenjör och forskare i datavetenskap vid Northwestern University i Illinois, USA, och den som har lett studien med de svärmande robotarna.

100 robotar formerar sig

Med hjälp av en så kallade decentraliserad algoritm lyckades forskarna att programmera 1024 robotar i en simulering att ta hänsyn till varandra och röra sig smidigt och fritt tillsammans med varandra. Detta fördes sedan över till 100 riktiga små robotar, som smärtfritt lyckades köra omkring med varandra utan kollisioner.

Nyckeln är enligt Michael Rubenstein den decentraliserade aspekten.

– Om systemet är centraliserat och en robot slutar att fungera så stänger hela systemet ner sig. I ett decentraliserat system finns det ingen ledare som säger vad de andra robotarna ska göra. Varje robot fattar sitt eget beslut och om en robot misslyckas kan de andra fortsätta, säger han.

Närsynthet och GPS-teknik

För att robotarna ska klara att ta hänsyn till varandra sätter algoritmen upp ett rutnät på marken de kör. Tekniken fungerar ungefär som en GPS, och robotarna håller därmed koll på varandra, och en enskild robot scannar av sin närmaste omgivning innan den bestämmer sig för att röra sig i en riktning eller stanna kvar på sin plats.

robotsvärm i labb.jpg

Robotarna testkörs i labb.

För att underlätta kan man säga att robotarna är närsynta och kan bara se sina närmaste tre-fyra grannar vilket gör det lättare att skala upp systemet. Resultatet blir att de kan bilda formationer betydligt snabbare än tidigare liknande system.

Förhoppningen är att den decentraliserade ska skapa bättre förutsättningar för att formera stora flottor av självkörande bilar eller på stora lager där det hos många bolag redan idag kör omkring hundratals robotar och utför uppgifter.

Källa: Northwestern University

27 februari 2020 Uppdaterad 28 februari 2020 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock, Northwestern University

Senaste nytt

EU mot igenkänning

16 april 2021

Förbjud AI som används för ansiktsigenkänning i övervakningssyfte och som manipulerar mänskliga beslut. Det föreslår EU i en ny proposition.

Kvinnor mer videotrötta

16 april 2021

Kvinnor är mer trötta på videomöten än män, visar en stor studie. Nu vill forskarna se åtgärder från arbetsgivare som förebygger den så kallade zoomtröttheten.

Coop scannar hållbarhet

15 april 2021

Nu kan du anpassa dina inköp utifrån hur hållbara de är direkt i butiken. Idag lanserar Coop hållbarhetsdeklaration för drygt 10 000 varor i sin app.

Konsert när du vill

15 april 2021

En ny strömningstjänst för konserter startar i Norden. Tanken är att bli en sorts Netflix för musikevenemang där du kan lyssna på dina favoritartisters framträdanden hemifrån när du vill. 

Självkörande pizza

14 april 2021

I Houston levereras nu Dominos pizzor med den självkörande bilen Nuro R2. Det är det första självkörande fordonet i USA som fått tillstånd att köra, utan federala säkerhetskrav.

Rysk attack mot Sverige

14 april 2021

Säpo misstänker grovt dataintrång från ryska underrättelsetjänsten GRU mot Riksidrottsförbundet i Sverige. Men åklagaren har beslutat att lägga ned förundersökningen eftersom det inte finns förutsättningar för lagföring utomlands och utlämning till Sverige saknas.