Därför trendar NetApp
Gartner klassar NetApps lösningar med att tillgängliggöra data oavsett hemvist som branschledande. En avgörande anledning är att bolaget har lyckats med anpassningen till en marknad som blir alltmer agil och molnbaserad. Det menar Fredrik Nygren, teknikchef på NetApp Sverige.
– Att vi har blivit utsedda till den aktör på marknaden som på bästa sätt kan tillgängliggöra data för företag och organisationer är vi förstås jättestolta över. Nu gäller det att fortsätta på den resan, säger Fredrik Nygren, teknikchef på NetApp Sverige.
Data Fabric och flashlösningar
NetApp hamnar högst upp i analysföretaget Gartners kartläggning av vilka leverantörer av primärlagring som har bäst förmåga att verkställa sina lösningar samt bäst visioner för framtiden.
Fredrik Nygren tror att en avgörande anledning är att NetApp har anpassat sig till en marknad där allt fler organisationer arbetar agilt med moln- och containertjänster. Med sin plattform för att smidigt föra över data från den traditionella miljön till det hybrida molnet, gör NetApp det möjligt för alla bolag, stora som små, att lättare få upp farten på sin digitaliseringsresa.
Vi måste hämta inspiration från våra kunder och bli mer öppna i att utveckla produkter.
– För ganska många år sedan började skiftet från stora tunga servrar till virtuella sådana och nu kommer nästa stora förändring i datacentret. De stora disruptiva techbolagen snurrar inte upp 2 000 virtuella servrar och bygger sina appar där utan de använder sig av molnet, microtjänster, och containrar.
NetApps flashlösningar, som i korthet innebär att datalagringen moderniseras och att man kan göra mer med den utrustning man har, är också en av faktorerna till bolagets kliv.
– Vi har varit extremt lyckosamma med våra flashlösningar. Med flash försvinner mycket av det som tidigare var komplext och svårt kring datalagring och prestanda i datacentret. De som sysslar med lagring kan arbeta mer strategiskt och bättre möta verksamhetens krav, säger Fredrik Nygren.
Mycket data
De mest framgångsrika startupbolagen har förändrat sättet som vi konsumerar alltifrån musik till taxibilar. Nya startups dyker upp som svampar ur marken, men de stora och mer traditionella bolagen på marknaden har dock en potentiell fördel: de har massor av kunskap och information i form av data som skulle kunna hjälpa dem att utveckla nya och mer kundanpassade tjänster.
Där kan man ta hjälp av NetApp Data Fabric som gör det möjligt för organisationer att bygga ett fundament med data, oavsett var datan finns. Data Fabric är en sorts struktur eller arkitektur av verktyg som gör att man kan får tillgång till data oavsett om den ligger i servrar på marken eller uppe i molnet.
– Det pratas idag om Data Fabric som en av de tio viktigaste trenderna inom datacenter de kommande åren. Idag pratar man om Data Fabric som en generell trend, men när vi lanserade termen efter en idé för tre-fyra år sedan kallades det för NetApp Data Fabric eftersom det var vi som var först. Många av de komponenter som vi använder för att bygga vår Data Fabric finns att testa gratis och erbjuder ett perfekt tillfälle att resonera med sin leverantör om hur man vill utveckla sin it.
Lever som man lär
Fredrik Nygren, Teknikchef Sverige, NetApp.
Som bolag har NetApp också anpassat sig till utvecklingen och utvecklar sina egna produkter med hjälp av devops. Ny kod byggs och testas flera gånger per dygn och nya versioner av mjukvaran som bolaget erbjuder kommer snarare en gång i halvåret än med 18-24 månaders mellanrum som tidigare.
För att fortsätta på den resan man befinner sig på måste NetApp fortsätta att utmana sina kunder i hur de hanterar sina datacenter.
– Vi måste hämta inspiration från våra kunder och bli mer öppna i att utveckla produkter. Därför utvecklar vi våra containerlösningar på Github där vem som helst kan bidra med nya funktioner och ny kod, säger Fredrik Nygren.
Läs mer om ämnet: