Hejdå taxichaufför

Om fem år finns robotiserade taxibilar i våra storstäder och bilar som kan parkera själva. För att självkörande bilar ska kunna hantera alla situationer krävs fortfarande många år för att testa tekniken. Det menar Jonas Ekmark, Zenuity.  

– Om fem år kommer det att finnas produkter som är självkörande i en viss omgivning, till exempel för att parkera eller på motorväg, eftersom den är mötesseparerad. Jag tror också att det då kommer att finnas robotiserade taxibilar, som körs utan förare i till exempel centrala Göteborg och Stockholm, säger Jonas Ekmark, Director Product Strategy and New Technology, Zenuity.

Hur ser läget ut för självkörande bilar just nu?

– Det finns många bilar på marknaden nu från Tesla, Volvo, Mercedes och Audi, som har någon form av förarstöd, som innebär att de kan hålla avstånd till framförhavande bil och de kan hålla sig mitt i filen och vissa kan till och med göra filbyten automatiskt. Men än så länge har alla de bilarna det gemensamt att de behöver övervakas av en människa. Tittar du i instruktionsboken för alla dessa bilar är det tydligt att det är föraren som är ansvarig för vad som än händer med bilen. Nästa stora steg i självkörande bilar-utvecklingen är när bilen tar ansvar för att köra säkert på helt egen hand.

Vad måste hända innan vi är där?

– Det som är svårt är att göra roboten eller den självkörande bilen tillräckligt säker så att den i princip aldrig orsakar trafikolyckor. Det är svårt för det kan hända så många saker i trafiken. Den självkörande bilen måste klara av i princip alla saker utan att orsaka en olycka och det är besvärligt att åstadkomma ur flera synpunkter. För det första ska bilen förstå vad som händer och ha en varseblivning som är tillräckligt bra. För det andra ska den förstå var den är och vart den ska. För det tredje behöver den fatta rätt beslut för att komma dit den ska åka.

– Allt det behöver vara säkert för att man inte ska vara beroende av en människa som övervakar och för oss som utvecklar den typen av mjukvara kräver det att vi samlar in väldigt mycket data och tränar och konstruerar mjukvaran på ett sätt som gör att den blir tillräckligt bra. Och dessutom ska detta verifieras på ett sätt så att vi innan vi sätter ut produkten på marknaden kan visa att detta är tillräckligt bra för att sälja.

Vilka är utmaningarna vid verifiering?

– Det handlar om att vi vill få en bil att vara väsentligt säkrare än en människa. Människor kör ju bilar ganska bra, men trots allt orsakar människor globalt sett ungefär 1,4 miljoner dödsfall per år i hela världen och i Europa är det runt 35 000, vilket motsvarar ungefär hundra människor som dör i trafiken per dag.

– De allra flesta av de olyckorna är orsakade av människor och i praktiken onödiga. Det är därför självkörande bilar har en jättestor potential att göra världen bättre så att vi undviker alla dessa förluster. Men om en robot ska bli väsentligt bättre än en människa kan vi kanske säga att om den orsakar olyckor mer sällan än en på 100 miljoner timmar, då är den väldigt bra.

– Men det här måste vi då kunna visa, vilket inte är särskilt lätt. Ska man köra 100 miljoner timmar med en testflotta tar det hundratals år att bara slutföra ett sådant test, så vi behöver hitta andra sätt. Till exempel dela upp det i subsystem, och visa att dessa är tillräckligt bra och oberoende, för att sedan visa hur de sätts ihop för att åstadkomma en produkt som är tillräckligt säker. Det är svårt både med avseende på teknik och på metodik.

– Det leder till att vi behöver lagra väldigt stora datavolymer för både träning och verifiering, och det är så stora datavolymer så har man väl satt dem i ett datacenter är de inte lätta att flytta. Det kan handla om 100 petabyte, och vissa pratar om exabyte, vilket är lycka mycket som en miljard gigabyte.

Hur agerar industrin om bilar hackas?

– Det är naturligtvis ett mardrömsscenario. Att som biltillverkare ha sålt ett antal bilar som samtidigt kan råka ut för att bli hackade, det får inte hända. Och jag tror att det är mindre svårt än vad många tror, att lösa säkerhetsbiten. Det finns ganska effektiva metoder och verktyg för att skapa it-säkerhet så att en flotta kan bli tillräckligt säker, men man måste ta det på stort allvar.

– Den stora utmaningen blir bilens varseblivning och beslutsfattande. It-säkerheten är också en utmaning men jag skulle vilja säga att den är något mindre svår att hantera för det finns ganska effektiva metoder och verktyg.

9 december 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning