Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI-test i Västerås

Ett sätt att lära självkörande bilar att identifiera riskbeteende bland fotgängare och fordon i trafiken, är att sätta oss själva bakom ratten i en simulator. Nu startar ett sådant test i Västerås.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 20 september 2019 säkerhet

overgangsstalle1.jpg

– Vi har arbetat mycket och länge med monitorering av människor, alltså insamling av information om fysiska och mentala hälsotillstånd via sensorer. Dessutom har vi lång erfarenhet av att analysera stora mängder data. I det här projektet får vi kombinera de två expertområdena, i syfte att utveckla ett system som kan göra verklig skillnad för trafikanter i hela världen, säger Shahina Begum, AI-forskare vid Mälardalens högskola.

Fyllekörning

Genom det internationella forskningsprojektet SimuSafe samlas 50 stycken forskare i Västerås för att hämta in data från hur folk beter sig i trafiken här i Sverige. Testerna genomförs på 90 av totalt 800 internationella testpersoner ska undersökas på testbanor med simulatorer där försökspersonerna blir utsatt för verkliga trafiksituationer.

Under försöker kommer personerna vara i både normaltillstånd eller i ett tillstånd med stresspåslag. Dessutom kommer tester att göras med folk som har alkohol i kroppen. Allt för att försöka anamma verkligheten och få relevant data för att kommande självkörande fordon ska kunna upptäcka sammahang och mönster som pekar på ett riskbeteende.

– Ytterst ska projektet utveckla datorsystem som kan simulera mänskliga beteenden, med hjälp av AI, (VR) och andra datavetenskapliga metoder. Systemen ska kunna användas i olika typer av fordon för att öka kunskapen om mänskliga körmönster och beräkna risker. Om fordonen kan lära sig räkna ut hur människor kommer agera, kan olyckor förhindras. Det är väldigt svårt att utveckla ett så komplext system på egen hand, men i ett stort projekt som Simusafe blir det möjligt, säger Mobyen Uddin Ahmed, AI-forskare vid Mälardalens högskola.

biltest i västerås.PNG

SimuSafe

SimuSafe består av sexton partners, såväl universitet som företag och föreningar, från elva länder runt om i världen. Projektet leds av Instituto Tecnológico de Castilla y León i Spanien och finansieras med nära åtta miljoner euro av EU-kommissionen.

Källa: Mälardalens högskola

Senaste nytt

Bestulen via mobilen

18 november 2019

Secure World sparar betalningsuppgifter till nästan varannan smartphone i världen. Nu har Check Point hackat programmet och fann ett antal sårbarheter hos olika leverantörer. 

Kritik mot klassrobot

18 november 2019

När nyhetens behag bleknar har elever med erfarenhet av humanoida robotar i klassrummet en hel del invändningar. Många är tveksamma till om robotar ska undervisa yngre elever och framhåller risken att roboten kan störa i klassrummet. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

It som dödar

15 november 2019

Dataintrång på sjukhus har en stor inverkan på patientvården och ökar dödligheten, även flera år efter en incident. Det visar en ny undersökning från Vanderbilt University och University of Central Florida.

Volvo lastar smart

15 november 2019

Volvo vill minska antalet transporter till Göteborgs innerstad. Målet är en minskning med 40 procent, vilket bland annat ska ske via digitala lösningar och omlastning i hubbar.

Industrin säkras

14 november 2019

När industrin blir beroende av smarta tekniska lösningar vill det till att säkerheten inte sätts på undantag. Därför lanserar säkerhetsföretaget Trend Micro två nya lösningar som riktar sig mot industrin.

Fjärrstyr med 5G

14 november 2019

Om virkeslaster kan fjärrstyras med hjälp av 5G skulle det innebära bättre arbetsmiljö och färre transporter. Nu ska SCA och Mittuniversitetet undersöka om lossning och lastning kan ske på distans.