Garanterar digital vård
Stockholm är Sveriges första region som inför en Digital vårdgaranti, vilket garanterar att alla dess medborgare även ska kunna söka vård digitalt.
– Ska vården kunna ges efter behov måste vi kunna möta patienter på deras villkor, och erbjuda fler kontaktvägar än dagens telefontider och väntrum. Våra invånare förväntar sig att vården ska följa i samma digitala utveckling som samhället i övrigt, och därför är det viktigt att alla vårdgivare lever upp till våra skarpa krav på tillgänglighet – såväl fysiskt och digitalt, säger Daniel Forslund (L) ordförande för Regionstyrelsens Innovations- och utvecklingsutskott.
Hälso- och sjukvårdsnämnden fastställer nu, genom en regional skärpning av vårdgarantin, att all vård ska ses som digifysisk, vilket innebär att personer ska kunna få den både digitalt och fysiskt. En ökad tillgång till digital vård ska leda till att patienter med enklare problem snabbt ska kunna få hjälp, medan mer tid kan läggas på personer med större behov. Det ska även skapa ett ökat lugn för personer med kronisk sjukdom.
– Stockholmarna ska känna sig trygga i att sättet man väljer att kontakta vården inte påverkar garantin till vård i rätt tid. Vårdens medarbetare har en viktig roll i att föra utvecklingen av den digitala vården framåt. Därför är det viktigt att alla anställda har den digitala kompetens som krävs, och därför lanserar vi nu ett digitalt kompetenslyft för vårdens ledare. Alla har rätt till rätt vård i rätt tid, oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte, säger Anna Starbrink (L) Hälso- och sjukvårdsregionråd.
Vårdgarantin betyder att alla vårdgivare i Region Stockholm måste kunna leverera ett basutbud av digitala tjänster. Det kan handla om att ge patienter tillgång till sin journal digitalt och kunna visa upp status för högkostnadsskyddet. En ny digital kontaktgaranti innebär också att vårdgivare ska erbjuda alla stockholmare tillgång till en digital kontaktväg.
Källa: Region Stockholm
Läs mer om ämnet: