Snabb it på Nordea
Automation och ett öppet API har påskyndat all utveckling på Nordeas it-avdelning. Utöver snabbare resultat har det nya arbetssättet också sparat tid för bankens medarbetare.
– Inom Nordea har vi just nu mycket fokus på att automatisera alla delar inom it-processen med syftet att få ner väntetiderna. Vi har mycket väntetid rent generellt och det har vi haft i ganska många år. Det har handlat om att skicka över tickets och vänta på att det man har begärt ska påbörjas, vilket sker manuellt i bakgrunden. Det vi därför har tryckt mycket på de senaste åren är att automatisera så mycket som möjligt inom sin del via ett öppet API, så att alla delar av Nordeas verksamheter ska kunna beställa det, säger Matias Placido, Head of Deployment and Delivery, Nordea.
Hur påverkar detta organisationen?
– Det påverkar både på grupp- och individnivå. För många kan det finnas en rädsla att börja arbeta på ett nytt sätt och automatisera eftersom man tänker att man automatiserar bort sig själv. Vi måste då berätta vad det är vi vill göra, och att vi fokuserar på de väldigt repetitiva arbetsuppgifterna och att dessa kan skapa problem eftersom det är en människa som gör dem. Därför är det bättre att automatisera dem så att människor kan fokusera på mer komplexa uppgifter. Speciellt om du arbetar som it-ingenjör vill du lösa problem snarare än att göra samma sak hela tiden, säger Mohammad Ali, Head of Telemetry, Nordea.
Har du exempel på delar som automatiseras?
– Det är väldigt olika. Vissa delar kan handla om något så enkelt som drag-and-drop. Andra delar kräver mer avancerad automatisering där maskininlärning kopplas på och då behöver vi data. Det är ju mycket hype kring AI, men det man gör här handlar egentligen om att försöka imitera mänskliga beslut på ett smart sätt. När det kommer till de enklare arbetsuppgifterna handlar det om att användaren, istället för att göra samma sak varje dag i en vecka, kan trycka på en knapp så att uppgiften utförs, säger Mohammad Ali.
Jag tror att automatisering kommer att ske inom många områden.
Vad är den största utmaningen i organisationen?
– Det är att enheterna blir rädda för att något ska ta över deras arbete. Det är något som vi har arbetat extremt hårt med, just att försöka få bort de tankarna och istället få in en kultur där man är mer ansvarig och delaktig i automatiseringsdelen och är med och skapar det. Vi skickar inte in folk som går in och automatiserar ett område, utan ger respektive verksamhet möjligheter för att de ska kunna automatisera mot beställarna. På så sätt ska medarbetarna på dessa enheter få tid att utvecklas och hitta nya sätt att leverera sina produkter, säger Matias Placido.
Var är ni om ett år?
– Jag tror att automatisering kommer att ske inom många områden. Automatisering är dessutom en ofta en önskan som kommer från chefer på en strategisk nivå och som därmed kommer att genomföras. Det är implementationen som är kugghjulet och som människa vill man alltid lösa problem, även om det blir en del tekniska utmaningar längs med vägen, säger Mohammad Ali.
Läs mer om ämnet: