Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smart i hamn

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 19 november 2019 digit

eriksberghamnen göteborg.jpg

– Det pågår cirka 70 arbeten i olika delar av energihamnen varje dag och det är jätteviktigt att vi kan överblicka detta på ett tydligt sätt. Inte minst att vi kan förenkla tillståndsadministrationen för alla dessa arbeten som utförs på uppdrag av olika kunder med en uppsjö av entreprenörer inblandade, säger Carl Jansson, säkerhetssamordnare på Göteborgs hamn.

Göteborgs hamns energihamn är Sveriges största allmänna energihamn och hanterar över 20 miljoner ton energiprodukter årligen. Energihamnens 24 kajlägen tar emot upp emot 2 500 fartyg om året från sjösidan. På landsidan passerar lika många fordon energihamnens portar varje dag.

– Vi opererar i en högintensiv miljö där säkerheten har högsta prioritet, samtidigt som vi måste hantera stora volym- och trafikflöden på kort tid. Med smart automatisering och digitaliserade processer märker vi att den ekvationen blir enklare att få ihop, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef på Göteborgs hamns energihamn.

Godkänt på studs

Den senaste i raden av digitala lösningar är det egenutvecklade datasystemet Permesso som lanserades i november. Med systemet kan man bland annat utfärda arbetstillstånd och samordna planerade och pågående underhålls- och utvecklingsarbeten digitalt i energihamnen.

Den som ska utföra ett arbete kan numera förbereda arbetstillstånd online istället för att åka till energihamnens kontor och genomgå pappersexercis. Samtidigt kan hamnbolagets personal som utfärdar tillstånden godkänna eller begära kompletteringar direkt på skärmen.

– Tidigare kunde det ta en halv arbetsdag, att samla underskrifter och nu går det på ett par minuter. Det är en jättevinst för kunder, entreprenörer och inte minst för oss själva, säger Emily Andersson, it-projektledare på Göteborgs hamn.

Plan för olyckor

Via systemet går det att skicka exakta koordinater direkt till räddningstjänsten om olyckan skulle vara framme som snabbt kan komma till rätt plats, även om ingen från olyckplatsen skulle ha möjlighet att möta upp vid porten.

Miljösmart val

Göteborgs hamn är Nordens största hamn, här går cirka 30 procent av svensk utrikeshandel och hälften av all containertrafik.

Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.

25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje hit. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.

Källa: Göteborgs hamn

Permesso är det fjärde i raden av digitaliserings- eller automatiseringsprojektet som genomförts i olika delar på kort tid i energihamnen. Under det senaste året har hamnens rörledningssystem genomgått en grundläggande automatisteringstransformation, automatiska nykterhetsbommar har installerats och man har utvecklat en app för effektivare bunkring av fartyg i hamnen.

Källa: Göteborg hamn

Läs även

Digitala bästkusten

Senaste nytt

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

Volvos viktiga provtur

10 december 2019

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

Klarnas bedrägerimöte

9 december 2019

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Industrins snabbväg

9 december 2019

Små och medelstora företag saknar ofta den kunskap som behövs för att nyttja olika verksamhetens it-lösningar på ett effektivt sätt. Genom forskning om business intelligence finns nu ett ramverk som visar vägen till ett smidigt införande av Smart Factories.

Beslut om blockkedja

6 december 2019

Lantmäteriet och DIGG har fått i uppdrag av regeringen att prova ny teknik för automatisering i offentlig förvaltning. När uppdraget är slut ska materialet samlas in för att kunna användas vidare. 

3D-printat på Ikea

6 december 2019

Det finns mycket att vinna med 3D-printade metalldelar till industrins tillverkningsmaskiner. För Ikea ökar kvaliteten i tillverkningen med 20 procent, samtidigt som förbrukningen av kylvatten minskade med 86 procent. Det visar forskning vid Örebro universitet.