Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kommunens nya kultur

vännäs stationshus.jpg

Genom e-tjänstesamarbete med andra kommuner och en arbetsgrupp som arbetar för smarta förbättringar ska Vännäs kommun möta sina medborgare på ett nytt sätt. För att förenkla för alla bör leverantörer erbjuda flexiblare lösningar. 

– Målet med vår digitaliseringsresa är att kunna erbjuda en bättre service till medborgarna. För att lyckas på digitaliseringsresan är det bra att ha en resplan, kanske speciellt för en liten kommun som ska klara av den stora omställningen som digitalisering innebär idag. För vår del startade planeringen med att ta fram en digital agenda, säger Anders Henriksson, it-chef på Vännäs kommun.

Verksamheters egen utveckling

Den digitala agendan i Vännäs kommun har funnits i ungefär ett och ett halvt år. I samband med att agendan blev klar startade kommunen även upp ett team med syfte att stötta verksamheterna i digitaliseringsresan och som har i uppdrag att fokusera på verksamhetsutveckling. I teamet ingår it-chefen, verksamhetsutvecklare samt en kommunikatör.

– Det viktigaste är att verksamheterna känner att de äger sin egen utveckling och känner ett ansvar för att arbetet går framåt, men att de har stöd av teamet inom till exempel processkartläggning.

Inte bara teknik

Arbetet handlar också om att skapa en kultur i kommunen och att förändring blir någonting positivt samt att visa på snabba förbättringar, även om de flesta förändringar kan ta tid. Alla förbättringar handlar inte om nya tekniska lösningar. Ibland kan istället en förändrad arbetsprocess utan införande av tekniska hjälpmedel vara det som krävs för att underlätta arbetet i verksamheterna.

Det är knappast effektivt att behöva etablera ytterligare RPA-lösningar.

– För Vännäs kommun består digitaliseringsarbetet till 70 procent av verksamhetsutveckling, 20 procent kommunikation och 10 procent av teknik, säger Anders Henriksson.

E-tjänstsamarbete

Samtidigt som kommunen förbättrar sitt arbete internt ingår man i ett samarbete i Region Västerbotten för att ta fram digitala e-tjänster för medborgarna. Samarbetet leds av Skellefteå kommun där ett digitalt kontor stöttar de deltagande kommunerna i arbetet. 

Samarbeten på det här sättet är en viktig faktor för att även Vännäs som mindre kommun ska kunna etablera en plattform för e-tjänster till medborgarna. I varje kommun som deltar i samarbetet finns en kontaktperson som kan hålla sig uppdaterad gentemot det digitala kontoret och stötta verksamheterna när de är mogna för att implementera digitala tjänster. 

– Utmaningen här är att få det interna arbetet så effektivt som möjligt genom att kunna koppla handläggningen från de digitala medborgartjänsterna mot våra kommunala interna it-system. Även vi som liten kommun har över hundra stycken olika system inom våra olika verksamhetsområden.

För mycket stuprör

Anders Henriksson tror att kommuner historiskt nog köper på sig mer it än de behöver eftersom systemen hittills har tenderat att vara ganska specifika till vissa arbetsuppgifter och låsta. Vännäs vision kring it-systemen är att de i framtiden ska kunna bygga en horisontell plattform med hjälp av sina leverantörer och att de inte ska behöva förlita sig på paketerade stuprörslösningar, utan snarare köpa just stöden de behöver för att koppla på i den befintliga plattformen.

– Att välja rätt hård- och mjukvara är inte alltid lätt. Det är en stor fråga som involverar många olika kompetenser på både kommun- och leverantörssidan. Jag välkomnar därför att regeringen fått upp ögonen för hur en säker och kostnadseffektiv it-drift för den offentliga sektorn kan etableras.

– Det är ju knappast effektivt som det är idag att landets myndigheter och 290 kommuner upphandlar gamla it-system som är så resurskrävande att vi efter införande måste etablera ytterligare RPA-lösningar för att våra medarbetare ska kunna fokusera på värdeskapande arbetsuppgifter, säger Anders Henriksson.

11 november 2019 Uppdaterad 18 mars 2020 Reporter Tim Leffler digit Foto Mostphotos

Rekommenderad läsning

Böcker På Ett Bibliotek

Malmö först i Sverige

27 jan 2021 digit

Ett nytt och intelligent logistiksystem på biblioteken i Malmö stad ska göra det enklare för låntagarna och underlätta för personalen. Malmö är först i Sverige med det nya systemet och flera andra kommuner har redan visat intresse.

3D Bild På Person Som Tar Täten Av En Klunga Människor

Kommuner ikapp 2035

14 jan 2021 digit

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.

Ritad Gul Stjärna

Säffle bäst på Facebook

13 jan 2021 digit

Säffle är bäst i Sverige på att engagera sina medborgare på Facebook. En återkommande tonalitet, saklighet och att inte jaga gilla-markeringar är några av nycklarna till framgång.

Brev Postnord

Helst digital post

21 dec 2020 digit

Två av tre kommuner, närmare bestämt 188 stycken, skickar endast fysiska brev. Det trots att majoriteten av svenskarna helst vill få sina brev digitalt.

Flygbild Över Autobahn

Digital EU-snabbväg

15 dec 2020 digit

En ny sajt ska underlätta för både företag och privatpersoner i EU att hitta utföra ärenden och hitta information digitalt inom hela EU. I Sverige har DIGG hjälpt 60 svenska myndigheter att ansluta sig till youreurope.eu.

Kretskort Leab 960640
video
Ett samarbete med Microsoft

Leab kretsar kring Azure

4 dec 2020 digit

Leab går från att drifta sin it lokalt till att nu lägga det mesta i Microsoft Azure. Det ska förenkla det dagliga arbetet och ge ökad säkerhet och flexibilitet.

Publik Stolar
video
Ett samarbete med Microsoft

Azure för publik sektor

1 dec 2020 digit

Microsoft lanserar Molndesign för Offentlig Sektor, en lösning som ska förenkla användandet av molntjänster i Microsoft Azure för kommuner, regioner och myndigheter.

En Svensk Hundrgin Med Greta Garbo

RPA-vinst för Skellefteå

30 nov 2020 digit

Skellefteås RPA har under tre år sparat in tre heltidstjänster. Nu tittar flera andra verksamheter i kommunen på en liknande lösning.

Karl Oskar Och Kristina Monument I Karlshamn

Ny RPA-tid i Karlshamn

18 nov 2020 digit

Ett ärende som tidigare tog två veckor kan nu hanteras på en dag. Det är resultatet när Karlshamns kommun anlitade en RPA för att sköta två uppgifter på löneenheten. Digitala e-tjänster har varit en viktig förutsättning och nu tittar lönechef Annika Risberg på ytterligare processer att automatisera.