Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Fördel Stenkulaskolan

Alla elever ska få rätt kunskaper med sig in i vuxenlivet. Deepening learning är ett område som Stenkulaskolan i Malmö satsar på och som redan har gett resultat.

– Deepening learning innebär ett fördjupat lärande för eleverna och att de ska kunna använda de förmågor och kunskaper de tillgodogör sig i skolan. Att man med hjälp av olika partnerskap, lärmiljö, digitalisering, undervisningsmetoder samt olika framtidskompetenser som karaktär och medborgarskap, kan fördjupa elevernas lärande så att de kan lära sig mer och kunna göra skillnad i världen när de lämnar skolan, säger Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan i Malmö.

Varför har ni valt just det sättet?

– I undersökning efter undersökning ser vi hur engagemanget i skolorna går ned och ju äldre eleverna blir desto mindre är engagemanget. På något sätt handlar det om att kunna engagera eleverna i sitt eget lärande och göra det meningsfullt för dem och göra så att de faktiskt ska vilja gå i skolan och vilja lära sig saker. Det innebär inte att vi tummar på faktakunskaper eller kunskaper rent allmänt, utan det innebär bara att kunna bygga något som engagerar eleverna både i deras vardag och i världen i stort.

Hur ska er skola utvecklas av det här?

– Skolans varför handlar om att vi gör världen till en bättre plats. Med hjälp av deepening learning så tänker vi att vi kan få mer engagerade elever som kan göra en skillnad framöver. Man har sett att när man har arbetat med det här så är det bra för alla elever, men det är som bäst för de marginaliserade eleverna och det är de eleverna vi arbetar med.

– Digitaliseringen är ett redskap för oss att inkludera fler elever. Att engagera fler elever och få fler elever att ta till sig och visa sin kunskap på nya sätt. Så med hjälp av deepening learning och digitalisering hoppas vi helt enkelt på att kunna inkludera fler elever i skolan och få fler elever som klarar skolan. Klarar man skolan har man en bra biljett ut mot verkligheten för att kunna klara sig framöver.

Hur hjälper digitalisering de mer marginaliserade?

– Det finns många olika sätt. Ett konkret exempel kan vara att matematikläraren har ett gäng elever som kämpar och krigar för att komma upp i högre nivåer. Det läraren gör är att använda digitaliseringen för att spela in sig själv när han eller hon förklarar på en lägre nivå, och ger möjligheten för eleverna att kunna arbeta upp sig i andra miljöer. Många av våra elever har inte alltid föräldrar som kan hjälpa dem, dels på grund av språket och dels på grund av att föräldrarna kanske inte har samma utbildningsnivå. Men här kan de ta med sig läraren hem så att eleven kan lära sig och därmed utvecklas, få högre betyg och komma längre. Vi har sett en stor förändring för elevernas betyg när de har jobbat på det sättet.

Du har tilldelats priset Årets unga skolledare. Vad har det inneburit för dig?

– Det var en del som skämtade om min ålder så jag fick förklara att det handlade om hur länge man hade varit verksam och inte om hur gammal man var. Skämt åsido, priset har gett mig möjligheter att komma ut och få chansen att prata och diskutera saker som jag brinner för. Den effekt jag är mest glad över är att Stenkulaskolan har fått större uppmärksamhet och att det fantastiska arbete som bedrivs av alla på skolan får synas och höras. På så sätt kan andra lära sig av oss, samtidigt som vi kan ta del av andras erfaranheter för att utveckla oss själva.

Vad har ni på gång nu framöver?

– Deepening learning är ännu i sin linda och det ska implementeras för all personal och för hela skolan. Men vi har ledord som handlar om digitalisering, inkludering och inte minst utveckling, så skolan står aldrig still. Vi kan aldrig stanna och det bästa och sämsta med skolan är att vi aldrig blir klara. Som det är nu har vi många delar som vi kallar för achievement, well being och equity. Det kan till exempel handla om att jobba med positiva samtal hem för eleverna eller likvärdighetsmöten för att se vad vi behöver göra för att kompensera för det våra elever inte har. Tillsammans ska det ge en ännu bättre undervisning för samtliga elever på Stenkulaskolan. 

14 november 2019 Uppdaterad 20 januari 2020 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning

Fyra Människor Håller Upp Varsin Färgglad Chattbubbla Framför Ansiktet

Slutchattat i Teams

17 feb 2021 digit

Nu kan du stänga av chattfunktionen under möten för att minimera distraktionen för deltagarna. Det är en lösning som har efterfrågats av många, inte minst av lärare. 

Tecknade Röda Äpplen Mot Vit Bakgrund

Chans till Guldäpple

25 sep 2020 it i skolan

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Videomöte Teams 960640

Kontroll i Teams

8 sep 2020 digit

Nu lanserar Microsoft ytterligare en nyhet i Teams. Den nya funktionen spotlight innebär att mötesarrangören kan kontrollera vyn för samtliga deltagare.

Skol Och Coronaprylar Mot Vit Bakgrund

Rise om skolhösten

2 sep 2020 it i skolan

Vårens undervisning online nådde blandade resultat, vilket kan ha lett till en utbildningsskuld som behöver åtgärdas. Det menar Lars Lingman på Rise.

Glada Barn Med Böcker Mot Gul Bakgrund

Skolan som klarar corona

13 aug 2020 it i skolan

När höstterminen drar igång kommer det vara med fortsatta restriktioner på grund av pandemin. Grundskolan Nya Elementar i Bromma är rustade med Apple Classroom och Teams, och har dessutom samlat goda erfarenheter från vårterminen.

Retorik Vr Scen

Retorikträna i VR

10 aug 2020 digit

Nu kan studerande på Påhlmans handelsinstitut träna retorik i VR. De kan testa att tala inför en större eller mindre publik och olika engagerad. Tanken är att det ska öka elevernas färdigheter och självförtroende att tala inför en grupp.

49 I Guldbokstäver

Så växer Teams

23 jun 2020 digit

Snart kan 49 personer synas samtidigt på skärmen. Det är en av nyheterna i Microsoft Teams, som kommer att lanseras i höst.

Disketter Mot Gul Bakgrund

Skolans edtech-kris

10 jun 2020 it i skolan

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.

Två Roliga Hästar Tittar Ner I En Kamera

Eleverna sitter säkert

2 jun 2020 digit

En milt surrande sensor på ryttarens hjälm kan minska risken för skador på hästen. Nu sprider Realgymnasiets elever den smarta lösningen vidare i Hästsverige.