Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AI för Norrtäljes orosanmälan

ledsen-barn-960640.jpg

I Norrtälje kommun ska AI bedöma socialtjänstens ärenden. På så sätt får socialarbetare hjälp att göra en snabbare, mer samlad och rättssäker bedömning. 

– AI:n ska fungera som om du hade 100 kollegor att fråga. Nu pratar socialarbetare vid svåra fall oftast med en kollega eller chef, men intelligensen tar den samlade datan från tidigare case in i alla bedömningar, och lägger sedan förslag till beslut, säger Bawar Akrawi, CIO på Norrtälje kommun.

Norrtälje planerar att bli Sveriges första kommun med att använda AI i bedömningen av ärenden till socialtjänsten. I kommunen har ärendemängden ökat med 60 procent sedan 2014 och det är en liknande utveckling i stora delar av Sverige. Fler anmälningar innebär inte mer resurser, men däremot mer data, och den ska nu AI ta del av.

– Dels blir våra bedömningar mer rättssäkra genom att de blir mer jämlika och dels ska snabbheten i dem öka. När våra ärenden som rör barn får kortare väntetider så förenklar det för föräldrarna som vill att deras barn ska få sina svar snabbt och självklart för barnen som fortare får träffa rätt handläggare.

 Det minskar också administrationen för socialarbetare som istället kommer att kunna arbeta med det de är utbildade för, nämligen att träffa personer, säger Pia Molander Wistam, avdelningschef Barn och ungdomsavdelningen, Norrtälje kommun.

Tvättad data

Arbetet inleddes när Norrtälje socialtjänst började att se mönster i ärenden gällande förhandsbedömningstider och utredningstider. Sedan tidigare använder kommunen RPA i sitt försörjningsstöd, och under ett möte föddes idén om att AI skulle kunna vara till hjälp även i fler områden.

 Mönster är ju vad AI sysslar med, så bedömningar till socialtjänsten känns väldigt rimligt. Dessutom kan AI:n ägna sig åt data som är tvättad, det vill säga AI:n har inte tillgång till exempelvis några personuppgifter eller namn. Istället läser den av kombinationen av anmälningsfaktorer, som våld i hemmet och missbruksproblematik eller liknande men datan kan aldrig härledas till individer, säger Pia Molander Wistam.

2020 sker debuten

bawar2.png

Bawar Akrawi, CIO, Norrtälje kommun.

Utvecklingen startar med en e-tjänst som lanseras i november. Via den blir ärenden digitala och därigenom kan AI:n börja bearbeta data. Under första halvåret 2020 tror Bawar Akrawi att AI:s första ärendebedömning kommer att ske, och då har vi bara sett början.

– På sikt tror jag att vi kan arbeta mer proaktivt med hjälp av tekniken. I områden där vi ser att vissa sorters ärenden och anmälningar är extra vanliga kan vi styra våra resurser och träffa dem som är i störst behov av hjälp betydligt tidigare och därmed lägga tid på det som är värdeskapande, säger Bawar Akrawi.

Projektet är ett samarbete mellan Vinnova och Norrtälje kommun.

13 november 2019 Uppdaterad 27 februari 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning