App i hamn

hamn-deltaterminal.jpg

Med en ny app för tidrapportering sparar Delta Terminal tre arbetsdagar i administrativt arbete varje månad. Appen är utvecklad via Power Apps och helt anpassad för bolagets verksamhet. 

Hamn- och stuveribolaget Delta Terminal har omkring 40 timanställda och tidrapporteringen har tidigare hanterats med papper och penna.

Delta Terminal AB

Delta Terminal äger och driver Söråkers hamn. De är även verksamma i Härnösands hamn. Företaget är ett helägt dotterbolag till Sundfrakt AB.

– Det tog två till tre arbetsdagar per månad att manuellt granska deras rapporter. Efter att jag gjort det fick en controller göra en digital sammanställning, för att sedan skicka informationen till HR som betalar ut lönerna. Det var en tidskrävande, lång och onödig process som vi inte tyckte var hållbar i längden, säger Diana Krantz, utvecklingschef på Delta terminal. 

Sedan två månader tillbaka använder dock företaget en applikation som de parallellkört med papprena och från och med oktober är det bara appen som gäller. I den rapporterar arbetsledaren alla timanställdas tider, och skickar sedan vidare informationen till Diana Krantz.

– Numera tar det två timmar per månad för mig att granska tiderna, sedan skickar jag direkt vidare informationen till HR. Controllern behöver inte fylla i något alls, så vi har kapat ett steg och väldigt många timmar i processen. Vi kan också göra uppföljningar så att vi ser att de anställda följer arbetstidslagen och så vidare.

100 procent anpassad

Delta Terminal har själva varit med och designat appen via Office 365 och Power Apps, vilket Diana Krantz menar har varit en stor fördel.

– Applikationen är helt anpassad för vår verksamhet. Alternativet skulle ha varit att köpa in ett stort system men det skulle ha kostat mycket pengar och kanske bara funkat halvbra för oss.

– En fördel är också att de timanställda aldrig behöver fylla i några papper igen. Arbetsledaren sköter allt när han eller hon planerar arbetet, och de timanställda kan göra det de verkligen ska göra. Det är en simpel lösning som ger mycket tillbaka.

Hur fortsätter arbetet?

– Vi kollar just nu på att effektivisera andra processer på liknande sätt. Det gör vi genom att skapa motsvarande applikationer för skyddsronder samt tillbud- och skaderapportering. På så sätt kan vi öka säkerheten och förbättra arbetsmiljön på företaget, säger Diana Krantz. 

2 oktober 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Delta Terminal AB

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng