Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Digital skolstart i Ystad

pappa med sina två flickor i lite kaosartad situation.jpg

För att spara tid och pengar har Ystad kommun infört en e-tjänst som sparar 10 000 papper i samband med skolstart. Det handlar bland annat om information om vilket nummer vårdnadshavare kan nås på och elevernas eventuella matallergier.

– Insatsen vi har gjort är förhållandevis liten jämfört med den nyttan vi förväntar oss. Tidigare har respektive lärare behövt dela ut papper till eleverna, som i sin tur har fått ta hem det till föräldrar och det kan som bekant ta tid om pappret ska vandra mellan hushållen. Nu sköts allt det här i vår e-tjänst, säger Ulf Wedberg, e-strateg på Ystad kommun och som varit med och lett arbetet med skolstartstjänsten.

10 000 papper

I genomsnitt behövs tre papper per elev och skolstart, som tas hem. Vårdnadshavaren ombeds i sin tur att bland annat lämna ut ett telefonnummer där de är nåbara på under dagtid och ta del om information om regler för hur elevens dator ska hanteras.

I Ystad kommun finns ungefär 4 000 elever vilket har resulterat i en bra bit över 10 000 papper som ska slussas mellan skolan och elevens hem.

Eftersom Ystad kommun redan har etablerat en e-tjänst där medborgarna exempelvis kan anmäla sig till tomtkö och ge sitt vaccinationsmedgivande, var det naturligt att även se över hanteringen av föräldrarnas underskrifter under skolstarten.

– Vi fick höra talas om att Knivsta kommun var på gång med en skolstartstjänst. Vi tog kontakt med dem och började sedan engagera våra rektorsgrupper, eftersom vi i första hand vill ha med verksamheterna om vi ska göra en sådan här satsning, säger Ulf Wedberg.

Säkert och transparent

Efter att Ystad kommun hade gjort en processkartläggning började tjänsten utvecklas. Tack vare en programvara som är lätt att hantera samt kommunens tidigare erfarenheter av att bygga e-tjänster gick utvecklingen snabbt och kunde lanseras inför skolstarten i höst.  

Ulf Wedberg hoppas att kunna spara både tid och pengar på ett effektivare sätt att få in föräldrarnas underskrifter och dessutom innebär det att den här delen av skolans verksamhet kvalitetssäkras. 

– Det har hänt att vi har fått in underskrifter på blanketter från personer som inte haft den juridiska vårdnaden för barnet, men det går inte när vi gör det digitalt. Nu loggar föräldrarna in med sitt bank-id på vår tjänsteplattform på kommunens sajt och både vi och föräldrarna kommer att ha möjlighet att följa ärendet på ett helt annat sätt.

Ingen hemlighet

Med tjänsten på plats öppnas det också möjligheter för lärare att ta del av informationen direkt i sina system och till exempel personalen i skobespisningen kan snabbt se vilka elever som har specialkost på grund av allergier.

– Förhoppningsvis kan det här spridas till andra kommuner. Det är ingenting vi håller hemligt, utan tvärtom är andra kommuner varmt välkomna att höra av sig, säger Ulf Wedberg.

18 september 2019 Uppdaterad 25 januari 2021 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Adobestock

Rekommenderad läsning