AI-test i Västerås

overgangsstalle1.jpg

Ett sätt att lära självkörande bilar att identifiera riskbeteende bland fotgängare och fordon i trafiken, är att sätta oss själva bakom ratten i en simulator. Nu startar ett sådant test i Västerås.

– Vi har arbetat mycket och länge med monitorering av människor, alltså insamling av information om fysiska och mentala hälsotillstånd via sensorer. Dessutom har vi lång erfarenhet av att analysera stora mängder data. I det här projektet får vi kombinera de två expertområdena, i syfte att utveckla ett system som kan göra verklig skillnad för trafikanter i hela världen, säger Shahina Begum, AI-forskare vid Mälardalens högskola.

Fyllekörning

Genom det internationella forskningsprojektet SimuSafe samlas 50 stycken forskare i Västerås för att hämta in data från hur folk beter sig i trafiken här i Sverige. Testerna genomförs på 90 av totalt 800 internationella testpersoner ska undersökas på testbanor med simulatorer där försökspersonerna blir utsatt för verkliga trafiksituationer.

Under försöker kommer personerna vara i både normaltillstånd eller i ett tillstånd med stresspåslag. Dessutom kommer tester att göras med folk som har alkohol i kroppen. Allt för att försöka anamma verkligheten och få relevant data för att kommande självkörande fordon ska kunna upptäcka sammahang och mönster som pekar på ett riskbeteende.

– Ytterst ska projektet utveckla datorsystem som kan simulera mänskliga beteenden, med hjälp av AI, (VR) och andra datavetenskapliga metoder. Systemen ska kunna användas i olika typer av fordon för att öka kunskapen om mänskliga körmönster och beräkna risker. Om fordonen kan lära sig räkna ut hur människor kommer agera, kan olyckor förhindras. Det är väldigt svårt att utveckla ett så komplext system på egen hand, men i ett stort projekt som Simusafe blir det möjligt, säger Mobyen Uddin Ahmed, AI-forskare vid Mälardalens högskola.

biltest i västerås.PNG

SimuSafe

SimuSafe består av sexton partners, såväl universitet som företag och föreningar, från elva länder runt om i världen. Projektet leds av Instituto Tecnológico de Castilla y León i Spanien och finansieras med nära åtta miljoner euro av EU-kommissionen.

Källa: Mälardalens högskola

20 september 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflersäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT